Rekordowe przewozy kontenerów na kolejowym szlaku Chiny – Europa
Wolumen kontenerów przetransportowanych koleją na trasie Chiny – Europa przez rosyjską sieć kolejową w okresie styczeń – wrzesień 2020 r. przekroczył po raz pierwszy 400 tys. Wrzesień był kolejnym rekordowym miesiącem na tym szlaku.

Okres pandemii i spowodowane tym utrudnienia w funkcjonowaniu transportu nie dotyczą połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku. Z powodu zawieszenia części operacji lotniczego cargo i anulowania niektórych zawinięć kontenerowców do portów operatorzy logistyczni organizujący transport ładunków między Chinami a Europą zwiększyli zapotrzebowanie na przewozy kolejowe. Transport intermodalny zapewnia większą regularność i stabilność oferowanych usług logistycznych.
Tylko we wrześniu na kolejowych szlakach Chiny – Europa przewieziono 50,8 tys TEU – 1,7 razy więcej niż we wrześniu 2019 r. W całym 2020 spółka UTLC ERA (przedsięwzięcie joint venture narodowych przewoźników kolejowych Rosji, Kazachstanu i Białorusi) planuje przewieźć 500 tys TEU na Nowym Jedwabnym Szlaku. Dla porównania w całym 2019 r. między Chinami a Europą przez Rosję przewieziono 333 tys TEU.
Stale rozwijane są nowe korytarze transportowe. Na przykład na trasie prowadzącej Koleją Transmongolską od stycznia do września przetransportowano 15 tys. TEU – o 25% więcej niż w ubiegłym roku. Rozwijają się też połączenia przez Kaliningrad, zarówno poprowadzone dalej przez kolejowe przejście Mamonowo – Braniewo jak i przez Port Kaliningrad z wykorzystaniem żeglugi short sea.
Połączenie przez Kaliningrad
UTLC ERA we współpracy z Belintertrans-Germany GmbH uruchomiło regularne połączenie na trasie Antykol – Hamburg przez Kaliningrad. Przewiezienie ładunków tym szlakiem zajmuje 12-14 dni. UTLC ERA jest odpowiedzialna na organizację przewozu koleją na liniach 1520 mm natomiast niemiecka spółka organizuje transport kontenerów drogą morską z Kaliningradu do Hamburga.
Pilotażowy przewóz kontenerów na nowym szlaku odbył się w sierpniu. Przedsięwzięcie to zorganizowano we współpracy z chińskimi przewoźnikami Chinese ITLG i CDIRS oraz firmą DHL, która wyraża zainteresowanie dołączenia do tej usługi.
— Wspólne przedsięwzięcie otwiera nowy etap w historii przewozów towarów na trasie Chiny-UE-Chiny. Po raz pierwszy na rynku pojawi się elastyczne i przewidywalne rozwiązanie dla dostaw dowolnej wielkości. Koordynacja procesów logistycznych na całej trasie multimodalnej i technologia „jednego okna” zapewni użytkownikom najbardziej efektywny kanał planowania i realizacji przewozu towarów — powiedział Alexey Grom, prezes UTLC ERA cytowany w komunikacie.