Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rynek technologii kolejowych będzie rósł do 2025 r. po 2,3 proc. rocznie

Światowy rynek technologii kolejowych w 2020 roku osiągnie wartość ok. 164 mld euro. Z powodu pandemii covid-19 będzie to o 8 proc. niższa wartość niż osiągnięcia w 2019 roku, z historycznym rekordem 177 mld euro. Do 2025 roku rynek ten będzie notował stabilny wzrost.

Rynek technologii kolejowych będzie rósł do 2025 r. po 2,3 proc. rocznie
Fot. fancycrave1 z Pixabay

Są to główne dane z raportu „World Rail Market Study: Forecast 2020 to 2025” opracowanego przez firmę konsultingową Roland Berger, na zlecenie UNIFE, Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Dostawców Kolejowych. Grupuje ono ponad 100 wiodących europejskich przedsiębiorstw zaopatrzenia kolejowego.
Jest to ósma edycja takiego badania, ale – jak zaznaczają autorzy – po raz kolejny zapewnia kompleksowy obraz obecnego stanu i oczekiwanego rozwoju światowego rynku dostaw kolejowych.

Badanie obejmuje dane z 65 krajów, które łącznie mają ponad 98 proc. udział w globalnym ruchu kolejowego. Do nich dodane dane szacunkowe dla pozostałych krajów (były ekstrapolowane na podstawie długości linii kolejowych, liczby taboru, pracy przewozowej pasażerskiej i towarowej).

Rekordowy wolumen

Na koniec 2019 r. omawiany rynek osiągnął rekordową wartość przychodów 177 mld euro. „Dowodzi to atrakcyjności transportu kolejowego we wszystkich jego formach, od miejskiego metra, po towarowy transport komercyjny”, informuje UNIFE.
Od 2017 r. sektor ten rósł w tempie po 3,6 proc. rocznie.
Najsilniejszym czynnikiem wzrostu był segment taboru (wzrost o 6,8 proc., wartość w 2019 r. – 61,9 mld euro), przed segmentem „rozwiązania sterowania koleją” (wzrost o 4,1 proc. – 16,8 mld euro) oraz segment infrastruktury (wzrost o 2,3 proc., 32,6 mld euro).
Raczej umiarkowany był wzrost segmentu „usługi” (+ 0,9 proc.), największego nadal pod względem wartości (65 mld euro). Na ok. 1 mld euro szacowany jest segment „usług pod klucz”.

W porównaniu z poprzednią edycją podobnego raportu z 2018 r. (World Rail Market Study: forecast 2018 to 2023) w największym stopniu do pozytywnego rozwoju całego rynku przyczyniły się regiony Azji i Pacyfiku oraz Europy Zachodniej, odpowiednio notując wzrost o 5,3 proc. i o 3,8 proc. W porównaniu z ostatnim badaniem, tylko rynek Afryka/Bliski Wschód wykazywał niewielki spadek (-1,2 proc.), podczas gdy wszystkie inne rosły.
Z raportu wynika, że w porównaniu z 2018 r. globalna sieć kolejowa została wydłużona o 23 300 kilometrów, a liczba pojazdów wzrosła o 20 000 sztuk.

Prognozy

W raporcie podjęto próbę oszacowania rozwoju rynku z uwzględnieniem zakłóceń gospodarczych spowodowanych pandemią covid-19. Oparto go na dwu scenariuszach: rozwoju w kształcie V oraz w kształcie U.

W przypadku tego pierwszego, uznanego za „bardziej prawdopodobny” scenariusz, prognozuje się do 2025 roku roczny wzrost rynku na poziomie po 2,3 proc. Tym samym w 2025 r. wartość rynku może wynieść ok. 204 mld euro.

„Globalny rynek transportu kolejowego został dotknięty pandemią, która tymczasowo przerwała silny wzrost, którego doświadczaliśmy. Niemniej jednak jesteśmy przekonani, że  po trudnym 2020 r. różne plany stymulacyjne wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na rozwiązania w zakresie zrównoważonej mobilności doprowadzą do solidnego ożywienia rynku, co przełoży się na 2,3 proc. roczną stopę wzrostu w latach 2023-2025”, powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes UNIFE, prezes i dyrektor generalny Alstom.

Inne aspekty

W najnowszej edycji badania uwzględniono także niektóre aspekty jakościowe i  analizowano wpływ rozwoju przemysłu kolejowego na zrównoważony rozwój gospodarczy.

Kolej – czy to w przypadku transportu pasażerskiego, czy towarowego – przynosi znaczne korzyści środowiskowe w porównaniu z innymi rodzajami transportu, stwierdzają autorzy. Zielony Ład Unii Europejskiej jest najnowszym, ważnym przykładem rządowych inicjatyw na rzecz redukcji emisji CO2. „W związku z tym rozwój kolei jest kluczowym czynnikiem obniżania emisyjności całego sektora transportu, a jednocześnie zapewnia szanse na rozwój dla przemysłu dostaw kolejowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close