Partnerzy portalu

Kolaps globalnego rynku spedycji

Światowy rynek spedycji skurczy się w 2020 roku o 10,2 procent, w porównaniu do 2019 roku. Będzie to największy jego spadek zanotowany od czasu kryzysu finansowego 2008 – 2009 r.

Kolaps globalnego rynku spedycji
PIXABAY

Z prognozy brytyjskiej firmy analitycznej Transport Intelligence’s (Ti’s)  wynika również, że w pierwszej połowie 2020 r. globalny rynek spedycji skurczył się w ujęciu realnym o 11,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku.

W drugiej połowie roku oczekuje się bardziej pozytywnego rozwoju sytuacji, ponieważ światowa gospodarka ponownie otwiera się po złagodzeniu ograniczeń blokady. Jednak obraz „pozostaje ponury”, w szczególności dla spedycji lotniczej i morskiej.

Ti’s oczekuje, że w 2020 r. rynek spedycji lotniczej skurczy się w 2020 roku aż o13,9 proc., podczas gdy rynek spedycji morskiej – o 6,4 proc.

Tegoroczna prognoza zapaści (o 13,9 proc.) na światowym rynku frachtu lotniczego jest największym rocznym spadkiem od czasu światowego kryzysu finansowego w latach 2008-09. Jest to również drugi rok z rzędu zmniejszenia się obrotów tego rynku, bowiem w 2019 r. skurczył się o 4,1 proc. w ujęciu realnym. Wtedy głównymi powodami były: wojna handlowa USA – Chiny i spowolnienie globalnej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego.

W pierwszej połowie 2020 r. światowy rynek spedytorów transportu powietrznego towarów skurczył się o 15,3 proc. rdr. Chociaż tempo zmniejszenia wartości rynku wydaje się spowalniać w drugim półroczu, nie ma gwarancji na jego wzrost rdr, oceniają analitycy cytowanej firmy. Szczególnie, że druga fala zakażeń Covid-19 nabiera na sile w Europie i Ameryce Północnej.

Podobna jest sytuacja, choć mniej ekstremalna, na globalnym rynku spedytorów morskich, stwierdza Ti’s. Szacuje, że w pierwszym półroczu 2020 r. jego wartość zmalała o 7,6 proc. Prognoza na cały rok wskazuje na mniejsze tempo spadku – o 6,4 proc. rdr.

Spedycja morska odnotowała stabilny i stały wzrost obrotów w ciągu ostatniej dekady, przy czym było to jednocyfrowe tempo. Rynek ten zanotował też wzrost w 2019 r., pomimo rosnącej fali protekcjonistycznej polityki na kluczowych szlakach handlowych wschód-zachód.

Oto komentarz Andy Ralls, analityka w Ti’s: „To był trudny, ale nie katastrofalny okres zarówno dla spedytorów lotniczych, jak i morskich. Wolumeny spadły, ale zarazem znalezienie zdolności przewozowej, zwłaszcza w transporcie powietrznym, było niezwykle trudne. Te ograniczenia dały spedytorom szansę na przerzucenie wysokich stawek na nadawców, co prowadzi do silnego wzrostu przychodów spedytorów.

Najbliższe miesiące będą trudne, a kształt globalnego ożywienia gospodarczego będzie nadal bardzo niepewny. Najprawdopodobniej poziom zmniejszania rynku spedycji będzie się różnić w poszczególnych regionach geograficznych co oznacza, że spedytorzy będą musieli być elastyczni, aby radzić sobie z potrzebami nadawców.”

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close