Port Gdynia zwiększa możliwości tranzytowe na Nowym Jedwabnym Szlaku
Gdynia zyskała kolejowe połączenie towarowe z Brześciem. Nowa usługa zwiększy przepływ ładunków tranzytowych do terminali kontenerowych w tamtejszym porcie z krajów sąsiednich, a nawet z dalekich Chin.

Początkowo rozwojem kolejowych połączeń kontenerowych między Chinami a Europą zainteresowani byli tylko przewoźnicy i operatorzy połączeń intermodalnych. Z biegiem czasu sytuacja się zmieniła i do tego procesu dołączyły przedsiębiorstwa żeglugowe i porty morskie. Stworzyło to możliwości dla interakcji i synergii, co spowodowało rozwój połączeń multimodalnych na Nowym Jedwabnym Szlaku. Między innymi, umożliwiło to dołączenie do tego korytarza transportowego Japonii oraz Korei Południowej. W ubiegłym roku rozpoczęły się regularne przewozy multimodalne (morze i kolej) z tych państw do Europy.
Ten synergiczny trend dotarł do Polski. W ostatnim czasie spółka PCC Intermodal uruchomiła szereg połączeń między polskimi terminalami intermodalnymi a Brześciem, ważnym hubem białoruskim na Nowym Jedwabnym Szlaku. Między innymi nowe trasy kolejowe połączyły Brześć z polskimi portami
W szczególnej sytuacji jest Port Gdynia posiadający potencjał w postaci 10 terminali i zbudowana sieć połączeń z rosnącymi przeładunkami r/r.
Tranzyt z Białorusi
Gdyński port posiada rozbudowaną sieć połączeń kolejowych. Na przykład Łódź Olechów, Gądki, Warszawa Praga, Poznań Franowo, Kostrzyn, Ełk, Sławków, Swarzędz, Brzeg Dolny, Gliwice i inne. Jednak do tej pory nie funkcjonował bezpośredni ani pośredni serwis pomiędzy Gdynią a Brześciem. Teraz dostawy między tymi miastami są możliwe trzy razy w tygodniu. Dzięki temu Port Gdynia może przejąć część tranzytu białoruskiego. Obecnie prawie w całości przechodzi on przez port w Kłajpedzie i częściowo przez porty ukraińskie. Oczywistym jest, że będzie to stymulować obrót na terminalach w Polsce.
Nowy Jedwabny Szlak i nowe możliwości
Drugi powód do wielkich oczekiwań dotyczy bezpośrednio Nowego Jedwabnego Szlaku i wspomnianej multimodalności. Chodzi o to, że Port Gdynia ma potencjał stać się hubem dla ładunków płynących z Azji do Europy Zachodniej. Nowe usługi kolejowe PCC Intermodal mogłyby tu pomóc w przekierowaniu pewnej części towarów transportowanych pociągami z Chin do odleglejszych krajów europejskich, do których bezpośredni dostęp drogą kolejową jest utrudniony. Na przykład do Wielkiej Brytanii, Skandynawii, Francji, Hiszpanii czy Portugalii. Część kontenerów po przewiezieniu do Polski można by wysyłać do tych miejsc droga morską. Port Gdynia dysponuje wszystkimi niezbędnymi ku temu narzędziami: odpowiednią infrastrukturą (dwa terminale kontenerowe) oraz dobrze rozwiniętymi połączeniami morskimi (żegluga bliskiego zaopatrzenia i promy).
Plus Sławków
Dodatkowo Port Gdynia może zwiększyć swój potencjał tranzytowy na Nowym Jedwabnym Szlaku poprzez regularne połączenia kolejowe z Chin do Sławkowa. To małe miasteczko na Śląsku leży na końcu kolei szerokotorowej LHS. Parametry techniczne tej linii pozwalają uniknąć dodatkowych operacji przeładunkowych oraz zapewnić szybką dostawę ładunków. Na linii tej mogą też kursować dłuższe pociągi niż na infrastrukturze PKP PLK. Od stycznia br. terminal intermodalny w Sławkowie przyjmuje regularne pociągi kontenerowe z chińskiego miasta Xi’an. Przez Sławków został niedawno utworzony łańcuch logistyczny z Chin do Mediolanu we Włoszech. Uruchomienie podobnego połączenia, na przykład w kierunku Skandynawii, mogłoby przyciągnąć dodatkowy potok ładunków do Portu Gdynia. Handel dalekowschodni, szczególnie z Chin, to największy obecnie potok ładunkowy na świecie i każdy nowy serwis transportowy znajdzie swojego klienta.
Inwestycje w przyszłość
Aby być gotowym na nowe połączenia kolejowe i nowe wolumeny towarów, Port Gdynia aktywnie inwestuje w rozwój infrastruktury. Planowana jest budowa nowych placów do składowania i manewrowania. Ta inwestycja o wartości 71 mln zł powiększy teren składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych o ponad 17 hektarów. Ponadto Port Gdynia rozwija się w głąb lądu. 200 km na południe od Gdyni powstanie Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo a część Magistrali Węglowej łączącej port z przyszłym kompleksem przeładunkowym zostanie zmodernizowana i zelektryfikowana. Te ważne projekty pozwolą także usunąć ciężarówki z ulic Gdyni i zmniejszyć korki, gdyż rozwój portu jest nierozerwalnie związany z rozwojem miasta.