Zakończono kolejny etap modernizacji linii Częstochowa – Zawiercie
Na linii Myszków – Poraj specjalny pociąg PUN ułożył ostatni odcinek toru między Porajem a Myszkowem. Inwestycja o wartości 380 mln zł realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy współfinansowaniu ze środków unijnych POIiŚ.
Specjalna maszyna PUN na torach, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej zdemontowała stary tor, a w jego miejsce ułożyła nowe szyny i podkłady. Zastosowanie mechanizacji i najnowszej techniki robót skróciło czas prac. Roboty metodą „tradycyjną” zajmują ok. trzy miesiące, a maszyna wykonała zadanie w pięć dni. PUN wymienił 14-kilometrowy odcinek toru z Poraja do Myszkowa – ostatni odcinek w ramach projektu Częstochowa–Zawiercie.
Obok ułożonego toru budowane są perony na stacji Poraj oraz na przystankach Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko i Myszków Nowa Wieś. W Żarkach Letnisko i Myszkowie Mrzygłodzie są budowane przejścia podziemne. W Częstochowie Raków i Myszkowie dojścia do peronów są remontowane. Podróżni we wszystkich przejściach będą mogli skorzystać z wind.
W ramach projektu zamontowana jest nowa sieć trakcyjna i urządzenia sterowania na ponad 70 km torów. Wybudowano nową nastawnię na stacji Poraj, a nowoczesne urządzenia zwiększają poziom bezpieczeństwa ruchu.
Wartość zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to 380 mln zł. Finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec 2020 roku.