Warunki dostawy kluczowe dla bezpieczeństwa importerów
W przypadku firm chcących rozpocząć import z Chin ważny jest odpowiedni wybór warunków dostawy oraz przetestowanie towaru i wiarygodności dostawcy aby nie narazić się na straty – wyjaśniają eksperci Morskiej Agencji Gdynia.

Rozpoczęcie importu z Chin nie jest łatwym przedsięwzięciem dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonych pracowników firm spedytorskich, które mają doświadczenie w tym zakresie. Aby nie narazić się na niepotrzebne koszty i komplikacje trzeba dobrze wybrać warunki dostawy. Najpopularniejszymi i najbezpieczniejszymi dla importera są takie warunki, w których to kupujący opłaca koszty transportu morskiego.
W systemie „Free On Board” (FOB) dostawca ponosi koszty dowodu towaru do magazynu, a odbiorca od momentu dotarcia ładunku do portu. Z kolei zgodnie z warunkami EX Works partner spedytora w Chinach odbiera towar i zajmuje się organizacją całego transportu już od momentu opuszczenia ładunku od fabryki. Wiele firm chińskich oferuje dostawę w systemach, w których do eksporter opłaca koszty transportu morskiego. Koszty przewozu są pozornie tańsze, lecz eksperci przestrzegają przed korzystaniem z takich ofert.
— Warunki CIF/CFR dobrze wyglądają tylko w teorii. Sprzedawcy mówią, że wszystko jest opłacone aż do portu w Gdyni a do opłacenia pozostają „drobne koszty”. Jednak te „drobne koszty” często okazują się wysokie, bo sprzedawca aranżując wysyłkę mówiąc że cena transportu jest atrakcyjna płaci niższe koszty w Chinach, a to co nie nie zostało opłacone jest przerzucane na koszty, które trzeba ponieść w Polsce. Niestety często zdarzają się Klienci, którzy o dodatkowych kosztach dowiadują się dopiero jak towar dotrze do Polski. Często te dodatkowe koszty są wyższe niż cena towaru. Dlatego przestrzegam przed wyborem warunków przedpłacowych i polecam warunki FOB lub Ex Works — powiedziała Anna Szultk, koordynator zespołu drobnicy morskiej MAG podczas webinarium o imporcie towarów z Chin.
Warto o tym pamiętać, gdyż spedycja nie zwolni ładunku dopóki nie zostaną poniesione dodatkowe koszty. Przy przygotowaniu importu trzeba też zadbać o odpowiednie opakowanie. Czasem zdarza się, że towar nie może być odebrany gdyż opakowanie nie spełnia warunków prawnych. — Rozróżniamy kilka rodzajów opakowań stosowanych w transporcie morskim. Najpopularniejsze są palety ze sklejki, skrzynie drewniane fumigowane czyli zabezpieczone przed przedostaniem się owadów. Takie palety z odpowiednim oznaczeniem są bezpieczne. Stosowane są też palety plastikowe i metalowe oraz towary w kartonach, lub big bagach. Należy unikać palet drewnianych bez atestu bo taki ładunek nie zostanie wpuszczony do Polski — przestrzegał Wojciech Froelich specjalista Morskiej Agencji Gdynia.
Transport morski trwa blisko miesiąc i czasami zdarzają się nieprzewidywane sytuacje, jak tajfuny, sztormu, kongestia które mogą wpłynąć na opóźnienia. Jednak jak zapewniają eksperci MAG rzadko występuje sytuacja, że statek nie zawija do portu z przyczyn niezależnych od armatora. Bardzo istotne jest wykupienie ubezpieczenia towaru na w transporcie, które zabezpieczy importera przed niespodziewanymi komplikacjami.