Partnerzy portalu

Warunki dostawy kluczowe dla bezpieczeństwa importerów

W przypadku firm chcących rozpocząć import z Chin ważny jest odpowiedni wybór warunków dostawy oraz przetestowanie towaru i wiarygodności dostawcy aby nie narazić się na straty – wyjaśniają eksperci Morskiej Agencji Gdynia. 

Warunki dostawy kluczowe dla bezpieczeństwa importerów

Rozpoczęcie importu z Chin nie jest łatwym przedsięwzięciem dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonych pracowników firm spedytorskich, które mają doświadczenie w tym zakresie. Aby nie narazić się na niepotrzebne koszty i komplikacje trzeba dobrze wybrać warunki dostawy. Najpopularniejszymi i najbezpieczniejszymi dla importera są takie warunki, w których to kupujący opłaca koszty transportu morskiego. 

W systemie „Free On Board” (FOB) dostawca ponosi koszty dowodu towaru do magazynu, a odbiorca od momentu dotarcia ładunku do portu. Z kolei zgodnie z warunkami EX Works partner spedytora w Chinach odbiera towar i zajmuje się organizacją całego transportu już od momentu opuszczenia ładunku od fabryki. Wiele firm chińskich oferuje dostawę w systemach, w których do eksporter opłaca koszty transportu morskiego. Koszty przewozu są pozornie tańsze, lecz eksperci przestrzegają przed korzystaniem z takich ofert. 

— Warunki CIF/CFR dobrze wyglądają tylko w teorii. Sprzedawcy mówią, że wszystko jest opłacone aż do portu w Gdyni a do opłacenia pozostają „drobne koszty”. Jednak te „drobne koszty” często okazują się wysokie, bo sprzedawca aranżując wysyłkę mówiąc że cena transportu jest atrakcyjna płaci niższe koszty w Chinach, a to co nie nie zostało opłacone jest przerzucane na koszty, które trzeba ponieść w Polsce. Niestety często zdarzają się Klienci, którzy o dodatkowych kosztach dowiadują się dopiero jak towar dotrze do Polski. Często te dodatkowe koszty są wyższe niż cena towaru. Dlatego przestrzegam przed wyborem warunków przedpłacowych i polecam warunki FOB lub Ex Works — powiedziała Anna Szultk, koordynator zespołu drobnicy morskiej MAG podczas webinarium o imporcie towarów z Chin.

Warto o tym pamiętać, gdyż spedycja nie zwolni ładunku dopóki nie zostaną poniesione dodatkowe koszty. Przy przygotowaniu importu trzeba też zadbać o odpowiednie opakowanie. Czasem zdarza się, że towar nie może być odebrany gdyż opakowanie nie spełnia warunków prawnych. — Rozróżniamy kilka rodzajów opakowań stosowanych w transporcie morskim. Najpopularniejsze są palety ze sklejki, skrzynie drewniane fumigowane czyli zabezpieczone przed przedostaniem się owadów. Takie palety z odpowiednim oznaczeniem są bezpieczne. Stosowane są też palety plastikowe i metalowe oraz towary w kartonach, lub big bagach. Należy unikać palet drewnianych bez atestu bo taki ładunek nie zostanie wpuszczony do Polski — przestrzegał Wojciech Froelich specjalista Morskiej Agencji Gdynia. 

Transport morski trwa blisko miesiąc i czasami zdarzają się nieprzewidywane sytuacje, jak tajfuny, sztormu, kongestia które mogą wpłynąć na opóźnienia. Jednak jak zapewniają eksperci MAG rzadko występuje sytuacja, że statek nie zawija do portu z przyczyn niezależnych od armatora. Bardzo istotne jest wykupienie ubezpieczenia towaru na w transporcie, które zabezpieczy importera przed niespodziewanymi komplikacjami. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close