Partnerzy portalu

Większa stabilizacja w lipcu przewozów cargo lotniczego

W lipcu praca przewozowa (CTK) światowego rynku cargo lotniczego zmalała w porównaniu z lipcem 2019 r. o 13,5 proc., czyli mniej niż czerwcu (spadek o 16,6 proc. rdr) oraz mniej niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. (minus 14,1 proc.). To daje podstawy, w opinii publikującego te dane Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) by sądzić, że stabilizuje się sytuacja na tym rynku.

Większa stabilizacja w lipcu przewozów cargo lotniczego
Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons)

Jednak ruch towarowy nie rośnie tak szybko, jak wskazują na to globalne wskaźniki ekonomiczne, np. produkcji i nowych zamówień eksportowych, które w lipcu uległy poprawie w porównaniu z czerwcem. Przyczyną jest nadal ograniczona przepustowość (moce przewozowe), które w lipcu były o 31,2 proc. mniejsze niż rok temu. 

Spadek mocy produkcyjnych był spowodowany redukcją powierzchni w brzuchach uziemionych samolotów pasażerskich (w poprzednich latach odpowiadały one za ok. 52 – 54 proc. łącznych przewozów cargo), która w lipcu była o 70,5 proc. mniejsza rdr. W części ten ubytek został skompensowane wzrostem zdolności przewozowej frachtowców i ich większej częstotliwości lotów – o 28,8 proc.

W wyniku szybszego spadku mocy przewozowych niż popytu (także w relacjach rocznych), współczynnik obciążenia frachtowców wzrósł w porównaniach rdr o 11,5 punktu procentowego – do 56,4 proc. 

Według IATA, nowe dane na temat zamówień eksportowych – co jest wiodącym wskaźnikiem dla przewozów  ładunków lotniczych – wskazują, że „w nadchodzącym okresie” powinna poprawić się praca przewozowa branży.

„Wskaźniki ekonomiczne ulegają poprawie, ale nie widzieliśmy tego jeszcze w pełni w rosnących przesyłkach ładunków lotniczych” – skomentował Alexandre de Juniac, prezes i dyrektor generalny IATA.

Jak stwierdził też de Juniac, jednym z naszych największych wyzwań pozostaje dostosowanie popytu na transport lotniczy do znacznie zmniejszonej jego pojemności zdolności przewozowych. „Jeżeli granice państw pozostaną zamknięte i podróże ograniczone, a floty samolotów pasażerskich uziemione, zdolność transportu ładunków drogą powietrzną w celu podtrzymania światowej gospodarki będzie wielkim wyzwaniem” – dodał de Juniac.

W układzie regionalnym, w lipcu duży spadek przewozów cargo odnotowali przewoźnicy w Europie  – o 22,2 proc. (przepustowość zmalała o 36,5 proc.), choć wystąpiła poprawa w stosunku do spadku o 27,6 proc. odnotowanego w czerwcu.

Dla porównania, w regionie Azji i Pacyfiku linie lotnicze wykonały w lipcu pracę przewozową o 17,7 proc. mniejszą rdr, ale np. w Ameryce Północnej – wzrost o 2,9 proc. 

Najtrudniejsza jest sytuacja przewoźników z Ameryki Łacińskiej, którzy w lipcu zmniejszyli przewozy o 33,2 proc. rdr, czyli więcej, niż w czerwcu (- 28,6 proc.).

Ceny frachtu na wielu głównych liniach nadal rosły w sierpniu, np. z Chin do Europy o 4,4 proc. – do 3,32 USD/kg, z Chin do USA o 8,8 proc. – do 5,33 USD/kg, choć np. z Frankfurtu do USA zmalały o 9,3 proc. – do 3,72 USD/kg (dane za TAC Index).

Dziś Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i Powszechny Związek Pocztowy (UPU) wezwały rządy do wspierania przemysłu ładunków lotniczych „w celu zwalczania pandemii Covid-19 i pomocy w odbudowie gospodarki”. Oba organy wydały wspólne oświadczenie dla członków Organizacji Narodów Zjednoczonych, wzywając ich do wspierania operatorów pocztowych, przewoźników ładunków lotniczych i operatorów poczty ekspresowej poprzez pomoc finansową i elastyczność operacyjną. 

„Operatorzy ci są elementem infrastruktury krytycznej i są ważnymi partnerami w zwalczaniu trwającej pandemii Covid-19, a jednocześnie napędzają ożywienie gospodarcze i ekspansję”, powiedział sekretarz generalny ICAO Fang Liu. 

W oświadczeniu czytamy: „Realizacja międzynarodowej misji pocztowej, jak również realizacji misji międzynarodowych usług pocztowych, jak również przewoźników ładunków lotniczych i operatorów poczty ekspresowej, jest w dużym stopniu uzależniona od wsparcia państw członkowskich w uznaniu zasadniczego charakteru tych usług, zapewnieniu stabilności finansowej operatorów i zapewnieniu ich pracownikom elastyczności wymaganej do wykonywania ich obowiązków.” 

ICAO i UPU zachęcają państwa członkowskie do współpracy z wyznaczonymi operatorami pocztowymi i przewoźnikami lotniczymi w celu zacieśnienia współpracy między zainteresowanymi stronami z globalnego łańcucha dostaw. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close