Partnerzy portalu

PLK realizują modernizację linii Kędzierzyn-Koźle – Opole

Tagi: PKP PLK,

Jeszcze w tym roku pociągi pojadą po pierwszych wyremontowanych przeprawach nad Kanałem Gliwickim i Kłodnicą. Inwestycja realizowana za 412 mln zł jest współfinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

fot. PKP PLK

– Inwestycja na trasie Opole – Kędzierzyn Koźle jest jednym z projektów, które zwiększają możliwości kolei zarówno dla podróżnych jak i przewodników towarów. Efektem prac realizowanych z udziałem środków unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę staje się większa dostępność kolei, krótsze atrakcyjne podróże oraz sprawniejszy, bardziej ekonomiczny przewóz towarów koleją – powiedział Ireneusz Merchel prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dwutorowa linia kolejowa nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą przebiega po dwóch równoległych mostach. Przeprawy na jednym torze, nad Kanałem Gliwickim (o długości 80 m) oraz nad Kłodnicą (o długości 67 m) przeszły już zasadnicze prace. Odnowione lub odbudowane są elementy podpór. Na nich położono konstrukcje przęseł i roboty toczą się nad wodą. Na odpowiednio przygotowanych mostach, ułożone będą nowe tory. Kolejowe przeprawy zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i cięższych niż obecnie składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN/oś. Na modernizowanej trasie Kędzierzyn – Koźle – Opole roboty obejmują 60 obiektów inżynieryjnych tzn. mostów, wiaduktów, przepustów.

– Modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn Koźle-Opole Zachodnie poprawi jakość usług kolejowych w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Po jej zakończeniu ładunki szybciej dojadą m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu, dzięki czemu zachodniopomorskie porty będą miały dobre połączenie kolejowe z Europą Południową. Podróżni zyskają szybsze i wygodniejsze podróże oraz lepszy dostęp do kolei – mówi Morten Jensen, Head of Unit European Commission Innovation and Networks Executive Agency (INEA).

Między Kędzierzynem – Koźlem a Opolem pociągi kursują po 60 km nowych torów na odcinkach Raszowa – Zdzieszowice – Gogolin (po dwóch torach) oraz Górażdże – Przywory Opolskie – Opole Groszowice (po jednym torze). Równocześnie z torem przygotowano nową siec trakcyjną i jej zasilanie. Wymieniono też kilkadziesiąt rozjazdów, ważnych elementów linii, które pozwalają na przejazd pociągów z toru na tor. Gotowe są kable dla urządzeń łączności i zabezpieczenia ruchu pociągów. Wykonano odwodnienie. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększają nowe urządzenia sterowania oraz przebudowa 27 przejazdów. Przebudowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

We wrześniu przebudowa obejmie kolejne tory na odcinkach: Gogolin – Górażdże oraz Przywory Opolskie – Opole Groszowice. Pracować będzie specjalna maszyna PUN do potokowej wymiany toru. Takie prowadzenie robot, stosowane już na opolskim projekcie, zapewnia dobre tempo prac. Wszystkie roboty ujmowane są w rozkładzie jazdy i nie wpływają na kursowanie pociągów. COVID nie zatrzymał kolejowej inwestycji, gdyż kolejarze opracowali odpowiedzenie procedury współpracy z wykonawcą oraz działania, pozwalające na nadzór oraz odbiory zakończonych prac.

Odcinek Opole – Kędzierzyn – Koźle to trasa pomiędzy Górnym i Dolnym Śląskiem. W ciągu doby przejeżdża nią nawet 90 pociągów. Wartość modernizacji trasy Opole Groszowice – Kędzierzyn -Koźle wynosi 412 mln zł. Zakończenie kontraktu przewidziano na IV kwartał 2021 r.

Wartość całego projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn – Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 835,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) to przeszło 397,3 mln zł.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close