Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Panika, czy ostrożność? Trudniejszy i droższy eksport mięsa do Chin

Tagi: Chiny,

Spedytorzy z wielu krajów napotykają od kilku dni na duże przeszkody w eksporcie do Chin mięsa mrożonego, w tym niektórych owoców morza. Powoduje to także wydłużenie odpraw granicznych i dodatkowe koszty.

Panika, czy uzasadniona ostrożność - trudniejszy i droższy eksport mięsa do Chin
Hapag Lloyd już doświadczył skutków zaostrzonych kontroli granicznych w Chinach. Foto – Hapag Lloyd.

Zaostrzenie kontroli i wymogów inspekcji ogłosili w piątek funkcjonariusze Generalnej Administracji Celnej po tym, jak w minioną środę odkryto ślady koronawirusa na opakowaniach importowanych, zamrożonych skrzydełek kurczaków z Brazylii. Ale jak stwierdził GAC, nie był to odosobniony incydent. Dzień wcześniej ślady Covid-19 zostały zidentyfikowane w południowo-wschodnim mieście Wuhu na opakowaniu mrożonych krewetek z Ekwadoru, a w miniony poniedziałek na opakowaniach owoców morza w mieście portowym Yantai.

Łącznie chińskie władze zarejestrowały w ciągu miesiąca ponad dziesięć przypadków, w których wirus został zidentyfikowany w różnych miastach na opakowaniach importowanej mrożonej żywności, poinformował GAC.

Zgodnie z jego decyzją, lokalne firmy muszą obecnie uzyskać dodatkowe zaświadczenie, że dopełniają bardziej rygorystyczne kontrole sanitarne obejmujące produkty i opakowania importowanego mrożonego mięsa i krewetek.

W chińskich portach trwają więc przesiewowe kontrole wszystkich kontenerów chłodniczych przechowujących mięso lub owoce morza. Już spowodowało to powstanie wąskiego gardła i opóźnienia w odprawach towarów. Wprowadzono też procedury odpraw kontenerów chłodniczych w portach pośrednich lub alternatywnych, w których są one przetrzymywane do czasu, gdy „będzie możliwe przekazanie ich do wyznaczonego portu”. Wszystko to powoduje dodatkowe koszty, ryzyko i zobowiązania, które ponosi właściciel ładunku.

Ale okazuje się też, że już na początku lipca władze Chin wprowadziły tymczasowe zakazy importu lub rygorystyczne kontrole mrożonej żywności dostarczanych przez 23 firmy z różnych krajów, w tym z: USA, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Niemiec. Doświadczył tego m.in. niemiecki armator Hapag-Lloyd który poinformował klientów, że odbiór kontenerów chłodniczych w Chinach „został poważnie naruszony”.

Światowa Organizacja Zdrowia powtórzyła swoje twierdzenie, że jest bardzo mało prawdopodobne, aby ludzie mogli zarazić się koronawirusem dotykając opakowania żywności. Jednak te argumenty są albo nieznane Chińczykom, albo są oni przewrażliwieni. Niektóry chińscy konsumenci unikają restauracji, w których serwowane są owoce morza. Wiele targowisk prowincji Guangdong usunęło już wszystkie produkty z owoców morza, a inne wymagają testów na brak obecności covid-19 na importowanym mięsie i owocach morza, zanim wprowadza je do obrotu. Łącznie, mocno zakłóca to handel takimi produktami.

Problem może się pogłębić. W piątek zakaz importu kurczaków z Brazylii wprowadziły także władze Filipin. Dlatego platforma internetowa Resilience360 szacuje, że tego typu panika na tle pandemii może spowodować straty światowego przemysłu mięsnego w wysokości do 20 mld USD.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close