Partnerzy portalu

Skutki koronawirusa silnie odczuwają stocznie

Zmniejszone na świecie przewozy towarów kontenerowcami pośrednio uderzyły w globalny przemysł stoczniowy. Stocznie borykają się z dużym spadkiem zamówień na budowę nowych statków, niektórzy armatorzy cofają zamówienia lub opóźniają termin odbioru tych zwodowanych.

Skutki koronawirusa silnie odczuwają stocznie
Zdjęcie ilustracyjne. Peter Bösken z Pixabay

Z powodu pandemii koronawirusa, ale także trwających wojen handlowych, w całym 2020 r. globalna wymiana handlowa może się zmniejszyć o 10 proc. To powoduje dalszą rewizję strategii największych przewoźników kontenerowych. Pomimo zawieszenia wielu stałych połączeń, w tym roku pogłębiła się nadwyżka mocy przewozowych nad popytem – własnymi kontenerowcami i dzierżawionymi. Kolejnym krokiem jest rezygnacja z planów zakupu nowych statków lub przesuwanie terminów odbioru znajdujących się w budowie.

W minionej dekadzie (2010 – 19) światowa flota kontenerowców notowała co roku duży wzrost zakupu nowych statków, których tonaż wzrósł łącznie o 75 proc. – także na skutek wprowadzania do użytkowania superkontenerowców (ULCV), o pojemności 21 – 23 tys. TEU. W końcu 2019 r. zdolności przewozowe globalnej floty kontenerowców szacowano na prawie 23 mln TEU. Jednak, jak informuje brytyjski portal i firma analityczna VesselsValue, w pierwszej połowie 2020 roku nastąpił dramatyczny spadek aktywności stoczni. Odnotowały one zaledwie 13 zamówień na nowe kontenerowce, w porównaniu z 63 w pierwszej połowie 2019 roku i 102-ma w tym samym okresie 2018 r.

Kilku największych przewoźników, w tym np. niemiecki Hapag-Lloyd i japońska grupa ONE,  mają puste orderbooks, podkreśla VesselsValue. Jeszcze w styczniu, przed wybuchem koronawirusa, dyrektor generalny Hapag-Lloyda Rolf Habben Jansen powiedział na konferencji prasowej: „Będziemy musieli rozpocząć wymianę statków naszej floty od 2022/2023 roku”, sugerując, że i ten przewoźnik dołączy do grona swoich konkurentów, zamawiając ULCV.

Obecnie największy portfel zamówień złożonych głównie jeszcze w ub. roku – na 15 nowych statków – ma Maersk, ciągle numer 1 wśród przewoźników. Ale nie oznacza to, że odbierze gros z nich w tym roku. Korzystając z klauzuli, umożliwiającej opóźnienie zakupu, odracza ich przejęcie od stoczni.

O nielicznych nowych zamówieniach budowy nowych kontenerowców informują chińskie stocznie, wyprzedzając stocznie południowokoreańskie i japońskie. Jest to pochodna zarówno fuzji w listopadzie 2019 r. dwu największych zakładów – China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry, w efekcie której powstała największa na świecie grupa stoczniowa – China Shipbuilding Group oraz wprowadzonych w tym roku przez rząd subsydiów, których ze względu na pandemię konkurencji nie mogą kontestować. Efekt jest taki, że CSG oferuje kontenerowce po najniższej cenie.

Południowokoreański przemysł stoczniowy był już w kryzysie przed pojawieniem się pandemii, zmuszając Hyundai Heavy Industries oraz Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering do poszukiwania możliwości fuzji, która jest obecnie przedmiotem przeglądu regulacyjnego (antymonopolowego). Od pięciu lat natomiast trwa konsolidacja w japońskim przemyśle stoczniowym, które już przed kilku laty oddało palmę pierwszeństwa sąsiadom z Korei.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close