Pierwszy przewóz nowymi wagonami intermodalnymi Lotos Kolej
22 nowe platformy do przewozów intermodalnych pomyślnie ukończyły swoje pierwsze zlecenie. 28 lipca dotarły do leżącego niedaleko granicy niemiecko-holenderskiej miasta Krefeld. To pierwsze z 324 wagonów zakupionych przez Lotos Kolej w ramach projektu dofinansowanego ze środków unijnych.

Nowoczesne platformy intermodalne dotarły na bocznicę spółki Lotos Kolej w Gdańsku 20 lipca i od razu rozpoczęły pracę dla klienta zewnętrznego, koordynującego od strony logistycznej przewóz kontenerów z Chin do Niemiec w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Pierwszy pociąg z nowymi wagonami-platformami to skład 600-metrowy o pojemności 88 TEU, który pokonał liczącą ponad 1 300 kilometrów trasę z Małaszewicz (zlokalizowanych przy granicy z Białorusią) do leżącego niedaleko granicy niemiecko-holenderskiej miasta Krefeld.
Podpisane w pierwszej połowie 2020 roku umowy w ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej” dotyczą 324 wagonów-platform. Łączna wartość podpisanych umów to 191,5 mln PLN. Podlegają one dofinansowaniu ze środków UE w wysokości 65,1 mln PLN. Wartość całego Projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej” wynosi około 214,7 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 74,3 mln PLN.
– Dofinansowanie zakupu wagonów poprzez projekt „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej” wpisuje się w potrzeby rozwojowe spółki. Poprzez inwestycje w tabor, stajemy się konkurencyjni wobec przewoźników samochodowych. Wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą rozwijać przewozy intermodalne wraz z nami – powiedział Jaromir Falandysz, wiceprezes zarządu Lotos Kolej.
Na mocy umowy podpisanej przez spółkę Lotos Kolej z bułgarskim producentem wagonów, firmą Kolowag AD, do czerwca 2022 roku dostarczonych zostanie 216 sztuk przegubowych wagonów o długości ładunkowej wynoszącej 80′, typu Sggrss. To sześcioosiowe wagony platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. W ramach podpisanych umów spółka pozyska również 72 platformy 80’ oraz 36 platform 40’.
– Powiększanie taboru Lotos Kolej to nie tylko wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów spółek naszej grupy kapitałowej, ale również wzmocnienie oferty kierowanej do rynku. Jako jeden z największych przewoźników kolejowych w naszym kraju, spółka jeszcze bardziej stawia na rozwój i nowoczesność. Potwierdzeniem są właśnie inwestycje w transport intermodalny – podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy Lotos.
Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce mają przed sobą wielką przyszłość również dzięki projektom wspieranym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w ramach których Lotos Kolej zakupiła wagony-platformy. Nadrzędnym celem tej grupy projektów jest zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach towarowych, poprzez częściowe przeniesienie ładunków na tory. Ma się to przyczynić do ograniczenia negatywnych skutków transportu drogowego, takich jak emisja zanieczyszczeń, a także do zmniejszenia liczby samochodów przewożących kontenery na drogach, a tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.