Jak w ostatnich latach zmieniała się rola operatora logistycznego?

prof. Piotr Niedzielski
Wiele firm związanych z rynkiem usług TSL określa się mianem operatora logistycznego. Mieliśmy okazję obserwować jak po zmianach systemu gospodarczego w Polsce, czyli po 1989 roku, rola logistyki i obsługi logistycznej się zmienia.
Generalnie istotnymi graczami na tym rynku, są duzi operatorzy logistyczni, którzy dzięki temu nie tylko mają zasoby, ale wdrażają coraz nowocześniejsze systemy wspomagające podejmowanie decyzji, np. wykorzystujące możliwości analityki dużych zbiorów danych (big data), czy też elementy sztucznej inteligencji. Ilość pozyskiwanych i gromadzonych informacji przez takich operatorów lawinowo rośnie i tego typu technologie są jednym z narzędzi pozwalających zmniejszać koszty, zdobywać nowe rynki, podnosić jakość usług. Dzięki takim działaniom operatorzy logistyczni mogą obsługiwać całe łańcuchy dostaw swoich klientów, jednocześnie gromadząc o nich i od nich szereg informacji, które odpowiednio przetworzone pozwalają na znajdowanie coraz lepszych rozwiązań zapewniających konkurencyjność swojej oferty. Dlatego jeżeli mówimy o procesie logistycznym wskazujemy na fakt „oderwania” przepływu informacji od przepływu ładunku. Nie można także zapominać o pozostałych zasobach, a w szczególności infrastrukturze logistycznej zapewniającej sprawne przemieszczanie ładunków, magazynowanie i przepływ informacji. W ostatnich latach dużą rolę odgrywali globalni operatorzy logistyczni, jak będzie po pandemii covid-19 zobaczymy.