Partnerzy portalu

Dlaczego warto inwestować w terminale będące zewnętrznymi bramami portowymi?

dr. Mirosław Antonowicz

Wedle Mojej i nie tylko  opinii istnienie i funkcjonowanie tego rodzaju obiektów może mieć istotne znaczenie dla wielkości przychodów, nie tylko związanych z działalnością zintegrowanych z nimi portów morskich, lecz także z cłem i przeładunkami wewnątrzlądowymi.

Analitycy unijnego rynku wewnątrzlądowych usług transportowych szacują, że około 72% wartości dodanej powstającej na terenie UE w związku z funkcjonowaniem kolejowego Jedwabnego Szlaku jest generowana przez cło i usługi powiązane, a kolejne 17% przez przeładunki i powiązane z nimi usługi logistyczne. Biorąc pod uwagę, że 25% cła unijnego zatrzymywana jest w budżetach pobierającego je państwa członkowskiego UE, należy uznać, że z perspektywy gospodarki narodowej przyciąganie do Polski operacji celnych jest równie ważne jak rozwijanie na terenie kraju centrów dystrybucyjno-magazynowych o ponadnarodowym znaczeniu. Rozwijanie zintegrowanych z portami morskimi wewnątrzlądowych terminali przeładunkowych przyczynia się do zwiększania popytu na usługi portowe, zwiększa skalę operacji celnych w Polsce oraz zwiększa opłacalność powstawania w Polsce paneuropejskich centrów logistycznych. Oznacza to, że z perspektywy gospodarki narodowej inwestycje w tego rodzaju obiekty są zasadne. Nie daje to, jednak żadnej gwarancji, że sama inwestycja będzie miała satysfakcjonująca stopę zwrotu z nakładów inwestycyjnych. W sytuacji  tego rodzaju inwestycji nie generujących wystarczającej stopy zwrotu  warto rozważać udostępnienie unijnych lub krajowych środków budżetowych na potrzeby przedmiotowego wsparcia inwestycyjnego. Należy pamiętać, że powstawanie terminali intermodalnych przyczynia się do zmniejszania skali przewozów drogowych na rzecz kolejowych.  Osiągane są korzyści środowiskowe i społeczne (mniejsza emisja gazów cieplarnianych i toksycznych). Sprzyja to  ograniczeniu strat związanych z wypadkami komunikacyjnymi i  przyczynia się do ograniczania zjawiska kongestii transportowej  a także do wzrostu komfortu podróżowania drogami. Na wspieranie uzyskiwania korzyści środowiskowych i społecznych w transporcie już teraz udostępniono znaczne unijne fundusze pomocowe.  Przyjęta przez UE pod koniec 2019 roku strategia zielonego ładu (ang. Green Deal) sugeruje, że w unijnej perspektywie budżetowej 2021-27 udostępnionych przedmiotowych środków pomocowych będzie znacznie więcej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close