Chińscy operatorzy rozwijają terminale intermodalne w portach Grecji
Chińscy operatorzy terminali kontenerowych zwracają coraz większą uwagę na rozwój swoich aktywów w greckich portach morskich. China Merchants Port korzysta z nowych technologii w Porcie Saloniki a COSCO Shipping inwestuje w infrastrukturę Portu Pireus, starając się uczynić z niego największy port w Europie.
Chiński operator portowy China Merchants Port (CMPort) osiągnął nowe sukcesy w Grecji. W ubiegłym tygodniu firma podpisała umowę z Zarządem Morskiego Portu Saloniki w celu aktualizacji systemu informacyjnej portu. (o czym pisaliśmy tutaj) Zgodnie z warunkami umowy CMPort wdroży własny system informatyczny w greckim porcie, znany jako CM Chip. Innowacja ta między innymi przyśpieszy przeładunek ładunków, w tym kontenerów, i uprości fakturowanie między kontrahentami działającymi w greckim porcie.
Port Saloniki jako pierwszy w Europie wdroży rozwiązanie cyfrowe CMPort. Osiągnięcie to można nazwać kamieniem milowym dla chińskiego operatora portu, ponieważ to wydarzenie pokazuje, że zainteresowanie Chin europejskimi portami jest wielodyscyplinarne. Ponadto Saloniki są już wymienione w geografii biznesowej China Merchants Port. Na początku 2019 r. сhińska firma jako członek konsorcjum South Europe Gateway Thessaloniki, utworzonego wraz z kilkoma partnerami europejskimi, sfinalizowała przejęcie 67% akcji administracji portu w Salonikach. Obecnie udział CMPort jest niewielki, ale prawdopodobne jest, że może się zmienić w przyszłości.
Plany COSCO w Pireusie
Warto wspomnieć, że ekspansja kolejnej chińskiej grupy COSCO Shipping w Pireusie, największym porcie Grecji, również rozpoczęła się w 2009 roku od niewielkiej obecności. Chińczycy mają obecnie największe udziały w wysokości 67%. W przeciwieństwie do CMPort, COSCO Shipping opiera się na rozwoju infrastruktury portu w Pireusie. Pod koniec 2019 r. chińska firma ogłosiła zamiar zainwestowania na ten cel około 1 mld USD. Część tych środków wydano na budowę nowego miejsca postoju w terminalu kontenerowym. Obiekt został otwarty na początku kwietnia tego roku.
W przyszłości chińska firma planuje budowę nowego terminalu kontenerowego w Pireusie. W tej chwili nie wiadomo na pewno, kiedy to się stanie. Ale chińscy właściciele wielokrotnie wskazywali, że zamierzają zamienić Pireus w największy port w Europie, a podobny sposób wypowiadali się niektórzy przedstawiciele greckich władz. COSCO Shipping może pochwalić się już pewnymi osiągnięciami, a mianowicie poprawą pozycji Portu Pireus w rankingu europejskich portów kontenerowych: od 2007 do 2019 r. Grecki port wskoczył z 17 na 4 miejsce. Oczywistym jest, że wpływ na to miały chińskie inwestycje z poprzednich lat.
Kolej Budapeszt – Belgrad
Należy zauważyć, że kolej Budapeszt – Belgrad może być znaczącym bodźcem dla dalszego rozwoju terminali kontenerowych należących do chińskich firm. Ten duży projekt stopniowo nabiera realnych kształtów. W szczególności Serbia, z pomocą Rosji i Chin, modernizuje już swój odcinek trasy kolejowej. W czerwcu tego roku Chiny udzieliły Węgrom pożyczki w wysokości 2,1 miliarda dolarów na budowę linii kolejowej.
Obecnie mamy do czynienia z tym projektem w skróconej wersji, ale początkowo został wymyślony przez Chińczyków z naciskiem na porty Grecji. Innymi słowy, cała trasa odnowionej linii kolejowej powinna łączyć Budapeszt i Ateny oraz przebiegać przez Belgrad, Skopje i Saloniki. W rezultacie chińskie terminale w Grecji otrzymają nowy impuls do rozwoju. Ponieważ porty greckie poprawią połączenia kolejowe z kilkoma krajami bałkańskimi. Może to znacznie zmienić logistykę ładunków w regionie. Jak i kiedy? Te pytania pozostają otwarte.