Partnerzy portalu

Chińscy operatorzy rozwijają terminale intermodalne w portach Grecji

Chińscy operatorzy terminali kontenerowych zwracają coraz większą uwagę na rozwój swoich aktywów w greckich portach morskich. China Merchants Port korzysta z nowych technologii w Porcie Saloniki a COSCO Shipping inwestuje w infrastrukturę Portu Pireus, starając się uczynić z niego największy port w Europie.

Chińscy operatorzy rozwijają terminale intermodalne w portach Grecji
Foto: Zarząd Morskiego Portu Saloniki

Chiński operator portowy China Merchants Port (CMPort) osiągnął nowe sukcesy w Grecji. W ubiegłym tygodniu firma podpisała umowę z Zarządem Morskiego Portu Saloniki w celu aktualizacji systemu informacyjnej portu. (o czym pisaliśmy tutaj) Zgodnie z warunkami umowy CMPort wdroży własny system informatyczny w greckim porcie, znany jako CM Chip. Innowacja ta między innymi przyśpieszy przeładunek ładunków, w tym kontenerów, i uprości fakturowanie między kontrahentami działającymi w greckim porcie.

Foto: Zarząd Morskiego Portu Saloniki

Port Saloniki jako pierwszy w Europie wdroży rozwiązanie cyfrowe CMPort. Osiągnięcie to można nazwać kamieniem milowym dla chińskiego operatora portu, ponieważ to wydarzenie pokazuje, że zainteresowanie Chin europejskimi portami jest wielodyscyplinarne. Ponadto Saloniki są już wymienione w geografii biznesowej China Merchants Port. Na początku 2019 r. сhińska firma jako członek konsorcjum South Europe Gateway Thessaloniki, utworzonego wraz z kilkoma partnerami europejskimi, sfinalizowała przejęcie 67% akcji administracji portu w Salonikach. Obecnie udział CMPort jest niewielki, ale prawdopodobne jest, że może się zmienić w przyszłości.

Plany COSCO w Pireusie

Warto wspomnieć, że ekspansja kolejnej chińskiej grupy COSCO Shipping w Pireusie, największym porcie Grecji, również rozpoczęła się w 2009 roku od niewielkiej obecności. Chińczycy mają obecnie największe udziały w wysokości 67%. W przeciwieństwie do CMPort, COSCO Shipping opiera się na rozwoju infrastruktury portu w Pireusie. Pod koniec 2019 r. chińska firma ogłosiła zamiar zainwestowania na ten cel około 1 mld USD. Część tych środków wydano na budowę nowego miejsca postoju w terminalu kontenerowym. Obiekt został otwarty na początku kwietnia tego roku.

W przyszłości chińska firma planuje budowę nowego terminalu kontenerowego w Pireusie. W tej chwili nie wiadomo na pewno, kiedy to się stanie. Ale chińscy właściciele wielokrotnie wskazywali, że zamierzają zamienić Pireus w największy port w Europie, a podobny sposób wypowiadali się niektórzy przedstawiciele greckich władz. COSCO Shipping może pochwalić się już pewnymi osiągnięciami, a mianowicie poprawą pozycji Portu Pireus w rankingu europejskich portów kontenerowych: od 2007 do 2019 r. Grecki port wskoczył z 17 na 4 miejsce. Oczywistym jest, że wpływ na to miały chińskie inwestycje z poprzednich lat.

Kolej Budapeszt – Belgrad

Należy zauważyć, że kolej Budapeszt – Belgrad może być znaczącym bodźcem dla dalszego rozwoju terminali kontenerowych należących do chińskich firm. Ten duży projekt stopniowo nabiera realnych kształtów. W szczególności Serbia, z pomocą Rosji i Chin, modernizuje już swój odcinek trasy kolejowej. W czerwcu tego roku Chiny udzieliły Węgrom pożyczki w wysokości 2,1 miliarda dolarów na budowę linii kolejowej.

Obecnie mamy do czynienia z tym projektem w skróconej wersji, ale początkowo został wymyślony  przez Chińczyków z naciskiem na porty Grecji. Innymi słowy, cała trasa odnowionej linii kolejowej powinna łączyć Budapeszt i Ateny oraz przebiegać przez Belgrad, Skopje i Saloniki. W rezultacie chińskie terminale w Grecji otrzymają nowy impuls do rozwoju. Ponieważ porty greckie poprawią połączenia kolejowe z kilkoma krajami bałkańskimi. Może to znacznie zmienić logistykę ładunków w regionie. Jak i kiedy? Te pytania pozostają otwarte.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close