Na linii Poznań – Wrocław oddano nowy wiadukt
Nowy wiadukt drogowy w Lesznie zwiększył bezpieczeństwo w ruchu kolejowym na ważnej trasie Poznań – Wrocław. Mieszkańcy zyskali sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację w mieście i regionie. Bezkolizyjne skrzyżowanie to jeden z efektów inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 1,5 mld zł, realizowanej na odcinku Czempin – granica Dolnego Śląska przy udziale środków UE z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Od 9 lipca w Lesznie kierowcy sprawnie i bezpiecznie przejeżdżają nowym wiaduktem nad torami linii Poznań – Wrocław. W przewozach kolejowych zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Obiekt łączy dzielnice Leszna: Gronowo oraz Zatorze. Mieszkańcy zyskują czas i sprawną, bezpieczniejszą komunikację w mieście oraz lepszy dojazd m.in. na drogę ekspresową Poznań – Wrocław S5.
Dwupoziomowe skrzyżowanie w Lesznie na ul. Wilkowickiej zastąpiło przejazd kolejowo-drogowy. Trzyprzęsłowy wiadukt ma 49 m długości i 11 m szerokości. Dla kierowców przygotowano dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Z obu stron obiektu są przygotowane dojazdy. Mieszkańcy mogą korzystać z bezpiecznego traktu pieszo-rowerowego. Dla bezpieczeństwa oddzielono go od jezdni energochłonnymi barierkami.
Nowy wiadukt drogowy w Lesznie to kolejne, bezkolizyjne skrzyżowanie na modernizowanym odcinku linii kolejowej Czempiń – granica woj. dolnośląskiego. Od kwietnia kierowcy sprawnie przejeżdżają nad torami w Klonówcu koło Leszna. Nowe wiadukty budowane są też w Kościanie (na ul. Młyńskiej i ul. Gostyńskiej), w Gołaszynie oraz w Rawiczu (na ul. Świętojańskiej i ul. Piłsudskiego). Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie łącznie 7 nowych, dwupoziomowych skrzyżowań.
Poziom bezpieczeństwa poza bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, zwiększają przebudowywane przejazdy kolejowo-drogowe. Nowa nawierzchnia i lepsze zabezpieczenia są już na 14 z 24 przejazdów, m.in. na ul. 1 Maja i ul. Dożynkowej w Lesznie.
Po zakończeniu prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pojadą między Poznaniem a Wrocławiem z prędkością 160 km/h. Czas przejazdu najszybszych składów między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska wyniesie ok. 1:30 h.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” za ok. 1,5 mld zł, z czego ok. 1 mld zł stanowi dofinansowanie z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Zasadnicze prace na linii planowane są do końca roku.
Dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach pracom na linii kolejowej z Poznania do Wrocławia (odcinki: Poznań – Czempiń oraz Wrocław – granica woj. dolnośląskiego) dla podróżnych powstały m.in. komfortowe perony na 20 stacjach i przystankach, m.in. w Czempiniu, Puszczykowie i Żmigrodzie, oraz bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu, Mosinie i Łęczycy.