S19 na Podlasiu. Chętnych na budowę nie brakuje
Dziś otworzyliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 na Podlasiu – od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe wraz z budową nowego fragmentu drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do miejscowości Grabówka. Tym samym domknięta będzie tzw. Południowa Obwodnica Białegostoku.
Przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem – wpłynęło 10 ofert, z których najtańszą złożyło hiszpańskie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – 456,14 mln zł. Najwyżej, bo na 571,49 mln zł – wycenił kontrakt Mostostal Warszawa i tylko ta oferta przekraczała kosztorys zamawiającego, czy 540,31 mln zł.
Cena kilometra „eski”
Biorąc pod uwagę najtańszą złożoną ofertę, koszt kilometra drogi ekspresowej wynosi 32,33 mln zł, nieco mniej niż cena kilometra w przetargu z 6 lipca br., na sąsiedni odcinek Białystok Zachód – Księżyno, gdzie cena kilometra „eski” wyniosła 33,67 mln zł.
Droga zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano do końca tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
Złożone zadanie
Otwarcie ofert dotyczy zadania składającego się z dwóch odcinków – dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km i przekroju 2×2, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki. Ten z kolei na części (5,9 km) ma dwie jezdnie – od węzła Białystok Południe do skrzyżowania z istniejącą DK19. Dalej składa się już z jednej jezdni (7,78 km), po jednym pasie ruchu w każdą stronę (przekrój 1×2), aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka.
Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca. Wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny – Białystok Południe.