Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Mniej ładunków masowych, więcej kontenerów – przewozy towarowe w I kwartale 2020 r.

Tagi: UTK,

W I kwartale 2020 r. koleją przewieziono 54,3 mln ton ładunków. To wynik niższy niż w roku ubiegłym, jednak nie wszystkie grupy towarów zanotowały spadki. W porównaniu z ostatnim kwartałem 2019 r. pociągami wożono mniej ładunków masowych, wzrosła za to masa grup takich jak metale, wyroby metalowe gotowe czy chemikalia i produkty chemiczne oraz towary nieidentyfikowalne, a także większości grup związanych z produktami przetworzonymi.

fot. Wikimedia Commons

Przewoźnicy kolejowi w I kwartale  2019 r. przetransportowali 54,3 mln ton towarów, co oznacza spadek o 9,6% w porównaniu z I kwartałem 2019 r.  Praca przewozowa kształtowała się na poziomie 12,5 mld tonokilometrów (spadek o 12,5% licząc rok do roku). Wartości tych dwóch podstawowych parametrów były niższe odpowiednio o 5,8 mln ton oraz 1,8 mld tonokilometrów.

Największe spadki w wartościach bezwzględnych w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami roku poprzedniego miały miejsce w dwóch grupach: węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictw. W przypadku pierwszej grupy przewieziono 20,8  mln ton – mniej o 3,5 mln ton (14,4%), a praca przewozowa wyniosła 3,3 mld tonokilometrów – spadek o 1 mld tonokilometrów (24,1%). W przypadku rud metali, produktów górnictwa i kopalnictwa było to 13 mln ton i praca przewozowa 2,9 mld tonokilometrów. Licząc rok do roku oznacza to spadek odpowiednio o 2,8 mln ton (17,9%) oraz 0,9 mld tonokilometrów (24,1%). Wyniki tych dwóch grup w największym stopniu wpłynęły na wartości parametrów przewozów towarowych w I kwartale. W przypadku pozostałych grup w których wystąpiły spadki były one znacznie niższe.

– Kolej może służyć nie tylko do transportu ładunków masowych. Wskazują na to wyniki przewozowe w I kwartale tego roku. Ogólna masa przewiezionych towarów spadła, jednak były grupy, które odnotowały wzrost i to pomimo epidemii koronawirusa – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Pociągami przewożono więcej towarów w grupach związanych z produktami o znaczeniu konsumpcyjnym, takich jak sprzęt elektroniczny czy wyroby włókiennicze. Były to też wszelkiego rodzaju produkty, których transport odbywa się z wykorzystaniem kontenerów – rozwiązania najczęściej gwarantującego często szybki rozładunek i bezpieczeństwo transportu. Udział w rynku samej grupy towary nieidentyfikowalne wyniósł 7,8% wg masy i 10,7% wg pracy przewozowej – dodaje.

W I kwartale 2020 r. udział grupy rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa nie przekroczył 24% pod względem masy i pracy przewozowej (odpowiednio 26,4 % i 26,8% w I kwartale 2019 r.). Na wyniki tej grupy w I kwartale 2020 r. bardzo duży wpływ miała niewielka wartość przewozów realizowanych w ramach podgrupy rudy żelaza. W porównaniu z I kwartałem 2019 r. było to o ponad 1,1 mln ton mniej (41%), zaś przy porównaniu do IV kwartału 2019 r. o blisko 240 tysięcy ton mniej.

Udział grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny wyniósł w pierwszym kwartale 38,3% wg masy i 26,4% wg pracy przewozowej (spadek odpowiednio o 2,2 punktu procentowego i 4 punkty procentowe). Udział chemikaliów, produktów chemicznych to 5% wg masy i 6,9% wg pracy przewozowej (wzrost o 0,7 punktu procentowego wg masy i 1,4 punktu procentowego wg pracy przewozowej), zaś udział grupy metale, wyroby metalowe gotowe to 4,4% wg masy oraz 4,3% wg pracy przewozowej, co oznacza zmianę udziałów nie przekraczającą 0,2 punktu procentowego.

Średnia odległość przewozu ładunku wyniosła blisko 229 km. Najdłuższe średnie odległości zrealizowanych przewozów miały miejsce w przypadku podgrup: produkty rafinacji oraz w związku z niewielką pracą związaną z transportem w komunikacji krajowej w przypadku rud żelaza. Dla tych grup średnia odległość przekraczała 360 km. Średnio na najkrótszą odległość realizowane są przewozy węgla kamiennego, podgrupy pozostałe materiały budowlane oraz towarów mieszanych bez spożywczych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close