Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Modernizacja linii Poznań – Szczecin wchodzi w kolejny etap

Tagi: PKP PLK,

Zmienia się linia z Poznania do Szczecina na odcinku Poznań – Wronki. Inwestycję realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt między stolicami woj. wielkopolskiego i zachodniopomorskiego współfinansowany z instrumentu CEF „Łącząc Europę” wart jest ok. 4,1 mld zł.

– Konsekwentnie wykorzystujemy środki z projektów unijnych, m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dzięki nim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na całej trasie z Poznania do Szczecina zwiększą komfort i atrakcyjność podroży koleją oraz sprawność przewozów towarowych. Już są przystanki, na których podróżni mogą korzystać z nowych peronów, a niektóre szlaki mają nowe tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi jeżdżą nowym torem. Na 30 km są nie tylko nowe tory. Zamontowano obok nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Kolejarze wykorzystują też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem na szlakach: Poznań – Kiekrz, Rokietnica – Szamotuły i Pęckowo – Wronki. W wakacje zapewniona będzie jazda po dwóch zmodernizowanych torach na odcinku Poznań Wola – Kiekrz. Prace nie wpływają na rozkładowy ruch pociągów.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana z udziałem środków CEF „Łącząc Europę” obejmuje trasę z Wielkopolski do Szczecina. Poza odcinkiem Poznań – Wronki, to także szlaki Wronki – Słonice oraz Słonice – Szczecin Dąbie:

– Cieszę się, że wszystkie umowy na modernizację trasy Poznań – Szczecin zostały podpisane i rozpoczęły się prace na wszystkich jej odcinkach, obejmujących około 187 km nowoczesnej linii kolejowej położonej w korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Odcinek ten łączy także między innymi port sieci bazowej w Szczecinie z korytarzem sieci bazowej Morze Północno-Bałtyckie. Zakończenie inwestycji zwiększy możliwości tej ważnej kolejowej trasy i skróci czas podróży na tej linii. Ponadto zwiększy się atrakcyjność, bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego, w szczególności zwiększenie połączeń między Europą Północną i Środkową wzdłuż korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jest to jeden z największych projektów od 2014 roku z dofinansowaniem z instrumentu „Łącząc Europę” w wysokości 408 mln euro – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.

Między Wronkami a Słonicami przed montażem nowych, rozbierane są stare tory. Demontowana jest sieć trakcyjna, która zostanie zastąpiona nową. Prace koncentrują się m.in. na szlakach Dobiegniew – Bierzwnik i Dobiegniew – Mierzęcin. Na stacji Drawski Młyn budowane są nowe perony. Klientom kolei lepsze podróże zapewnią też przebudowane stacje m.in. w Miałach, Rębuszu i Słonicach.

Na Pomorzu Zachodnim do września podróżni zyskają nowe perony m.in. w Dolicach, Kolinie i Choszcznie. Nowy tor układany jest między Słonicami a Choszcznem, Dolicami a Kolinem oraz na szlaku z Reptowa do Szczecina Dąbie.

Krótsze podróże koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim

Na 187 km trasie zmodernizowanych zostanie 65 peronów na 32 stacjach i przystankach. Sprawne podróże zapewnią nowe tory, sieć trakcyjna i nowoczesne urządzenia sterowania. Przebudowanych będzie blisko 100 mostów i wiaduktów, m.in. we Wronkach i Stargardzie.

Efektem prac będzie zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina nawet o 50 min krócej niż obecnie, poniżej 2 godzin. Zwiększy się komfort podróży i dostępność kolei. Bezpieczeństwo poprawią nowe Lokalne Centra Sterowania w Poznaniu i Stargardzie.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warty jest ok. 4,1 mld zł. Inwestycja współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ok. 2,2 mld zł planowana jest do końca 2022 r. Przedsięwzięcie jest jednym z największych przedsięwzięć realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close