Partnerzy portalu

Łączność GSM-R a zmiana terminu wejścia w życie IV pakietu kolejowego

Tagi: GSM-R,

Przesunięcie wejścia w życie filaru technicznego IV pakietu kolejowego na 31 października 2020 r. zmienia również termin związany z montażem radiotelefonów GSM-R bez obowiązku uzyskania nowego zezwolenia. Doposażenie pojazdu kolejowego w urządzenia radiowej łączności głosowej GSM-R przed 31 października 2020 r. nie wymaga uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. Po tej dacie, czyli wejściu w życie w Polsce IV pakietu kolejowego, konieczne będzie uzyskanie takiego zezwolenia. Nowa cyfrowa łączność GSM-R zastąpi dotychczas stosowane VHF 150 MHz do końca 2024 r.

fot. Norbert Hüttisch Wikimedia Commons

Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe, odnawiane i modernizowane pojazdy trakcyjne (lokomotywy oraz elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne) przeznaczone do eksploatacji na głównej sieci kolejowej muszą być wyposażane w urządzenia pokładowe systemu łączności GSM-R. Obowiązek uzyskania nowego zezwolenia na dopuszczenie od eksploatacji po doposażeniu pojazdu kolejowego w systemy zgodne z GSM-R zależny jest przede wszystkim od momentu wprowadzania tej modyfikacji. Datą graniczną w związku z przesunięciem wejścia w życie IV pakietu kolejowego jest 31 października 2020 r.

Montaż urządzeń pokładowych systemu GSM-R na pojazdach dopuszczonych do eksploatacji przed 31 października 2020 r. nie wymaga uzyskania nowego zezwolenia. Stosowanie wytycznych dotyczących kwalifikacji modernizacji pojazdów kolejowych (w tym montażu radiotelefonu w standardzie GSM-R) wynikających z pkt 7.2.1a zmienionej TSI „Sterowanie” dla pojazdów eksploatowanych wyłącznie na polskiej sieci kolejowej do 31 października 2020 r. nie jest obligatoryjne.

W takim przypadku konieczne jest natomiast przeprowadzenie procesu weryfikacji WE przez wybraną jednostkę notyfikowaną oraz sporządzenie przez podmiot wprowadzający modyfikację deklaracji weryfikacji WE podsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe” lub jej aktualizacji, jeśli podmiot ten dysponuje już stosowną deklaracją.

Modyfikacja dokonana po wejściu w życie IV pakietu kolejowego wiązać będzie się z obowiązkiem uzyskania nowego zezwolenia na wprowadzenie do obrotu, zgodnie z wymaganiami zmienionej TSI „Sterowanie”. Każda zmiana związana z radiem GSM-R, zgodnie z tabelą 7.1 zmienionej TSI CCS, wpłynie na zasadnicze cechy konstrukcyjne i w efekcie wiązać będzie się z koniecznością uzyskania nowego zezwolenia.

W takim przypadku, po doposażeniu pojazdów w urządzenia pokładowe systemu GSM-R posiadacz zezwolenia zobowiązany będzie wystąpić do Prezesa UTK z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia. Weryfikacja WE pojazdu obejmować będzie część głosowej łączności radiowej podsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close