Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Stawki frachtu morskiego rosną, choć nadal maleją przewozy

Od połowy maja stawki frachtu morskiego w umowach spot rosną niemal nieprzerwanie, a średni poziom według notowań Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wyniósł w końcu 13-tego tygodnia (12 bm.) 1015,3 dolarów za TEU (kontener 20-sto stopowy), najwyższy w tym roku. Był on zarazem nieco wyższy, niż w końcu czerwca 2019 r., ówczesnym rocznym maksimum cenowym.

Zdjęcie: Helmut Jungclaus z Pixabay

Jak wynika też z SCFI, w 12-tym tygodniu SCFI zanotował drugi ogromny skok, o ponad 25 proc. Być może widać już oznaki odwrócenia tego trendu. W 13-tym tygodniu stawki frachtu wzrosły już tylko na czterech, spośród trzynastu analizowanych głównych liniach oceanicznych, na trzech pozostały bez zmian, natomiast na pozostałych – zmalały w różnym stopniu.

Opłaty na linii porty Dalekiego Wschodu – porty Północnej Europy (w tym liczy się także DCT Gdańsk) kosztowały 12 bm. 875 USD/TEU, tj. o 5 dolarów mniej (o 0,5 proc.) niż w końcu 12-tego tygodnia. Natomiast z portów Dalekiego Wschodu do portów Morza Śródziemnego fracht nadal rósł, do 954 USD/TEU, tj. o 23 dolary (p 2,5 proc.).

W minionym tygodniu nadal rosły koszty przewozu drobnicy w kontenerach z Azji do portów zarówno zachodniego wybrzeża USA – o 29,2 proc. (2755 USD/FEU, tj. kontener 40-to stopowy) i do portów wschodniego wybrzeża – o 18,9 proc. (do 3255 USD/FEU).

Na wymienione cztery linie oceaniczne przypada 57,5 proc. światowego wolumenu przewozów w kontenerach, w ujęciu SCFI.

W minionym tygodniu najbardziej zmalał frach na linii z Azji do Południowej Ameryki (- 18,4 proc.)

Jak wskazują analitycy, występuje znaczny rozdźwięk między imponującymi wzrostami stawek frachtu, które potrafiły skutecznie narzucić przewoźnicy morscy, a około dwucyfrowym spadkiem wolumenu przywozu. Widać to także w zmniejszonych przeładunkach w portach świata.

Np. według najnowszych danych nowojorskiej firmy doradczej Blue Alpha Capital, przepustowość w portach zachodniego wybrzeża USA w maju spadła o 14,6 proc. rok do roku, w tym Los Angeles odnotował spadek o 28,4 proc. Autor raportu, założyciel Blue Alpha Capital John McCown powiedział, że nie spodziewa się żadnych oznak w najbliższym czasie, które by sugerowały, że wkrótce rozpocznie się ożywienie w przewozach i przeładunkach w portach, który by zniwelował dotychczasowy ich spadek.

Jak wynika z cotygodniowego raportu Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów i Portów (IAPH), analizowane 45 proc. zarządów portów oświadczyło, że w drugim tygodniu czerwca liczba połączeń zmalała od 5 do 25 proc., czyli mniej, w porównaniu do średniego poziomu 34 proc. z pierwszego tygodnia czerwca.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close