Wielki ruch pociągów kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku
W maju pomiędzy Chinami i Europą przewieziono w obie strony towary w 93 tys. TEU (kontener 20-to stopowy), czyli aż o 48 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 roku.
Łącznie ekspediowano 1033 pociągów kontenerowych, tj. o 43 proc. więcej w porównaniach rocznych. Był to zarazem pierwszy w historii Nowego Jedwabnego Szlaku wynik, kiedy w ciągu miesiąca odprawiono nim ponad 1000 składów. Takie dane przedstawiły Koleje Chińskie (CR), na które powołuje się International Railway Journal.
Z Chin wysłano w maju do Europy 556 pociągów, które załadowano 50 tys. TEU (+52 proc. rdr). Przewieziono m.in. i 9381 ton środków medycznych służących do walki z koronawirusem, albo licząc w sztukach – 1,96 mln maseczek, odzieży ochronnej, gogli, apteczek, ręcznych termometrów.
Jak poinformowały CR, w sprawie tych przesyłek odbywały się regularne wideokonferencje między nimi a krajowymi kolejami: Kazachstanu, Mongolii, Rosji, Białorusi, Polski i Niemiec, w celu „poprawy wydajności i logistyki usług oraz obniżenia kosztów”.
Według tego samego źródła, niemal zrównoważono transport towarów z Europy do Chin Nowym Jedwabnym Szlakiem (od lat występuje asymetria przewozów koleją, jak i ogólnie w wymianie towarowej Europa – Chiny). W maju z Europy wysłano do Chin 477 pociągów (+39 proc. rdr), którymi pojechały towary w 43 tys. TEU (+44 proc.).
Jak wynika z danych ChinaDaily, w maju Koleje Chińskie przewiozły 299 milionów ton ładunków, o 11,5 mln ton więcej niż rok temu. Natomiast w okresie styczeń-maj koleje ChRL przetransportowały łącznie 1,39 miliarda ton ładunków, co oznacza wzrost o 2,7 procent w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku, a co wskazuje – jak podkreślają źródła chińskie – na szeroką aktywność gospodarki po przezwyciężeniu Covid-19.