Jakie znaczenie dla transportu ma Europejski Nowy Zielony Ład?
prof. Piotr Niedzielski
Rozwój transportu intermodalnego wpisuje się w koncepcję Europejskiego Nowego Zielonego Ładu, gdyż pozwala optymalizować obciążenie dla środowiska w kontekście dostarczenia niezbędnej dla rozwoju gospodarki pracy przewozowej, dając możliwość ograniczenia tych działań które najbardziej obciążają środowisko przy świadomości że z niektórych działalności transportowych nie jesteśmy w stanie zrezygnować całkowicie.
Jednocześnie koncepcje rozwoju systemu transportu intermodalnego w poszczególnych krajach członkowskich UE, pozwala indywidualizować przyjęte rozwiązania uwzględniając zarówno uwarunkowania geograficzno-przyrodnicze jak i uwarunkowania rozwojowe poszczególnych gałęzi transportowych w poszczególnych krajach członkowskich UE.
Należy także zwrócić uwagę, że nawet jeżeli wydaje nam się, że światowa struktura gospodarcza i globalne logistyczne łańcuchy dostaw są zdeterminowane, to jednak szereg wydarzeń i tych znaczących, nazwijmy o charakterze rewolucyjnym (jak obecnie następstwa pandemii COVID-19), jak i tych które wydają się niewielkie, drobne a są następstwem ewolucji systemu (np. zmiany w konstrukcjach największych kontenerowców świata, które mają obecnie możliwość wejścia na wody morza Bałtyckiego – rozwój terminalu DCT w Gdańsku, czy projektowany terminal kontenerowy w Świnoujściu), są szansą do zmiany pozycji Polski w globalnych systemach logistycznych.
Otwartym pytaniem w obecnym czasie pozostaje jak światowa pandemia COVID-19 wpłynie na cały sektor transportu w tym na system intermodalny i czy dla Polski niesie wyłącznie zagrożenia (i jak ograniczyć negatywne skutki), czy może być także szansą i jak je wykorzystać?