Jakie są najważniejsze szlaki transportowe kluczowe dla utrzymania łańcuchów dostaw w czasie epidemii?

dr. Mirosław Antonowicz
Pandemia to jeden z czynników wpływających na łańcuchy dostaw, który stanowi dla nich zagrożenie, gdyż zwykle są one projektowane z myślą o potrzebach długoterminowych.
Pandemia jest zatem pewną anomalią, która wpływa na transport towarów i wykorzystanie poszczególnych jego gałęzi przez gestorów ładunków. Według analityków McKinsey, pandemia COVID-19, najbardziej dotknie transport wodny, zmniejszając o 5,5 proc. popyt na przewóz kontenerów. Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują, że na sytuacji związanej z pandemią zyskały lotnicze przewozy cargo realizowane samolotami towarowymi, które zastąpiły transport towarów realizowany na pokładach regularnych długodystansowych samolotów pasażerskich. Kolejnymi „beneficjentami” epidemii koronawirusa stały się przesyłki kurierskie oraz fracht kolejowy pomiędzy Chinami a Unią Europejską. To właśnie ten szlak transportowy zyskał kluczowe znaczenie. Kolejowy Nowy Jedwabny Szlak okazał się rozwiązaniem niezwykle „odpornym” na pandemię COVID-19. Obecnie przez przejście Brześć (BY)-Terespol(PL) przejeżdża w ciągu doby nawet 15 par pociągów po torze szerokim. To niezwykle ważna informacja dla gestorów ładunków, gdyż pokazuje, że kolejowe szlaki transportowe działają sprawnie nawet w przypadku wystąpienia utrudnień i anomalii takich jak pandemia COVID-19. Sprawia to, że intermodalny transport kolejowy jest sensowną alternatywą dla przewozu różnego rodzaju towarów, przy których frachcie znaczenie ma szybkość i niezawodność dostaw.