Jakie innowacje usprawniają przewozy ładunków w kontenerach
prof. Marianna Jacyna
Zdecydowanie jedną z najbardziej pożądanych informacji w procesie przewozu ładunku w kontenerze jest aktualna lokalizacja kontenera. Firmy logistyczne obsługujące przewozy kontenerowe często poświęcają dużo czasu na pozyskanie aktualnej informacji o miejscu, w którym znajduje się kontener i o jego zawartości. Rozwiązaniem problemu są moduły przystosowane do zabezpieczania i monitorowania stanu kontenerów.
Śledzenie kontenerów jest obecnie możliwe dzięki zastosowaniu lokalizatorów GPS. GPS pozwala na określenie lokalizacji kontenera nie tylko podczas przewozu, ale także podczas składowania na terminalu intermodalnym, co w połączeniu z systemami informatycznymi pozwala na stały nadzór nad kontenerem. Stosowne oprogramowanie może powiadomić właściciela, gdy kontener podczas transportu zboczy z trasy przewozu Oprócz geolokalizacji kontenerów, dzięki różnym czujnikom możliwe jest także monitorowanie temperatury wewnątrz, wstrząsów, wilgotności. Czujniki te pozwalają także na sprawdzenie czy drzwi kontenera były otwierane podczas procesu przewozowego.
Inną coraz częściej wykorzystywaną technologią jest RFID. Urządzenia RFID umieszczone w kontenerach umożliwiają szybką identyfikację kontenerów i przyspieszają proces ich inspekcji. Podobnie jest z technologią OCR, która poprzez system kamer zamontowanych na bramie wjazdowej terminala i rozpoznawanie obrazu pozwala na szybką identyfikację kontenerów wjeżdżających do terminala i z niego wyjeżdżających.
Sporą nowością na polskim rynku przewozów intermodalnych będzie otwarcie w niedługim czasie terminala intermodalnego Clip w Swarzędzu obsługującego naczepy siodłowe w technologii Modalohr. Dzięki zastosowaniu tej technologii załadunek/rozładunek naczep siodłowych może być realizowany nieporównywalnie szybciej niż w przypadku wykorzystania suwnic czy wozów kontenerowych.
Innowacje na polskim rynku przewozów intermodalnych obejmują także tabor przewozowy. Dobrym przykładem takiej innowacji jest nowoczesny wagon do przewozu naczep siodłowych ładowanych w technologii ro-ro, którego koncepcja została opatentowana na Politechnice Warszawskiej, a którego prototyp jest obecnie w zaawansowanej fazie budowy.