Jak zachęcić młodzież do kształcenia się w specjalnościach związanych z transportem towarów
prof. Marianna Jacyna
Transport towarów jest elementem szeroko pojętej logistyki. Logistyka jest obecnie uważana za jedno z najważniejszych narzędzi minimalizacji kosztów i maksymalizacji efektywności przedsiębiorstwa. Szybko rozwijające się nowoczesne technologie transportu i magazynowania ładunków sprawiają, że branża logistyczna może cieszyć się zainteresowaniem młodych ludzi. Z kolei rosnące wolumeny przewożonych ładunków sprawiają, że branża logistyczna stale potrzebuje wysoko wykwalifikowanej kadry. Tego typu kadra kształcona jest na kierunkach związanych z transportem i logistyką najlepszych uczelni w Polsce.
Doświadczenia naszej uczelni pokazują, iż zdecydowana większość absolwentów w niedługim czasie od podjęcia zatrudniania obejmuje stanowiska kierownicze i bezpośrednio decyduje o kierunkach rozwoju firm logistycznych. Aby młodzi ludzie chcieli uczyć się na temat transportu towarów, należy im uświadomić jak bardzo jest on istotny dla ich codziennego życia, jeszcze zanim wybiorą i utwierdzą swoją ścieżkę kariery.
Dzisiaj wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że towary, które zamawiamy w internecie dostarczane są do nas na drugi dzień przez kuriera. To jest coś fenomenalnego z punktu widzenia rozwoju technicznego społeczeństw, coś czego żadne pokolenie wcześniej nie doświadczało. Wiedza o tempie i skali tego rozwoju powinna być przekazywana młodym ludziom na etapie ich nauki w szkołach podstawowych i średnich.
Oczywiście, my nie mamy bezpośredniego wpływu na programy nauczania, więc powinniśmy starać się zainteresować młodzież tematyką transportową poprzez popularyzatorów nauki prowadzących działalność w internecie, wprowadzać informacje o „transportowych” kierunkach studiów do świadomości uczniów kończących szkoły średnie, prowadzić akcje informacyjne w szkołach profilowanych. To tylko przykłady bezpośrednich działań, które można prowadzić. Konieczne są też działania systemowe, prowadzące do zwiększenia świadomości (nie tylko młodzieży!) o roli transportu w tworzeniu dzisiejszego dobrostanu.
Działania takie mogą obejmować zmiany w programach nauczania wprowadzające zagadnienia około transportowe do historii, chemii, ekonomiki i innych dziedzin nauki powszechnej, a także widoczne społecznie programy poprawy sytuacji w transporcie. Programy realizowane na przestrzeni lat miały na celu głównie poprawę jakości infrastruktury i bezpieczeństwa na drogach. Jakkolwiek ważne są to rozwiązania, to jednak wymykają się one pewnej świadomości medialnej młodzieży. Tutaj trzeba zadziałać w taki sposób, aby młodzi ludzie dzięki znajomości tematyki transportowej umieli dokonywać wyborów wpisujących się w ideę zrównoważonego rozwoju i świadomie kształtować swoje otoczenie transportowe.