Hupac z dużym spadkiem przewozów w kwietniu
Szwajcarski Hupac, działający również w Polsce, po raz pierwszy przeniósł ponad 1 mln przesyłek z dróg na kolej w 2019 r. W kwietniu i maju br. spółka zanotowała spadek przewozów, ale liczy na poprawę w drugiej połowie roku.
W ubiegłym roku spółka Hupac przetransportowała 1,024,089 ładunków w systemie kombinowanym samochodowo – kolejowym. W porównaniu z 2018 r. jest to wzrost o 10.5%, co wynikało w głównej mierze z przejęcia ERS Railways. Szwajcarska spółka uruchomiła nowe kolejowe połączenia multimodalne na trasach transalpejskich: Rotterdam — Melzo i Novara — Pescara. Hupac rozpoczął też przewozy na trasach Bremerhaven – Regensburg i Bremerhaven – Frankfurt.
Przychody grupy Hupac w 2019 r. wzrosły o 5,4% i wyniosły 611 mln franków szwajcarskich, natomiast EBITDA wzrosła o 4,5% do poziomu 55,4 CHF. Wynik operacyjny spadł o 35% i wyniósł 5,1 mln CHF. W 2019 r. firma wydała 38 mln zł na inwestycje w terminalach w Niemczech, Holandii i Polsce. Obecnie to właśnie terminale o niedostatecznej pojemności stanowią wąskie gardło w transporcie intermodalnym w Europie, stąd decyzje o inwestycjach w tym obszarze – informuje spółka.
Trudny drugi kwartał
Od lutego 2020 spółka dostrzega wpływ kryzysu gospodarczego spowodowanego epidemią. Chociaż w pierwszym kwartale liczba przewiezionych ładunków wzrosła o 3,6% w porównaniu z ubiegłym rokiem, to kwiecień przyniósł duży spadek rzędu 50% w porównaniu z kwietniem 2019. Dzięki stopniowemu znoszeniu obostrzeń w transporcie i pracy poszczególnych działów gospodarki w kolejnych krajach europejskich w maju sytuacja nieco się poprawia, ale mimo to praca przewozowa w tym miesiącu będzie o około 25% niższa niż rok wcześniej. Hupac liczy że kolejne miesiące przyniosą poprawę sytuacji.
— Firma jest w dobrej kondycji finansowej i zapewniła dodatkową płynność finansową w związku z dłuższym scenariuszem kryzysowym. Oczekujemy stopniowego ożywienia wolumenu transportu w całej Europie w drugiej połowie 2020 r. — mówi Hans-Jörg Bertschi, prezes zarządu Hupac.
Szwajcarski operator intermodalny również dostrzega rosnącą konkurencję ze strony przewoźników samochodowych, na których korzyść obecnie działają niskie ceny paliw. Rząd Szwajcarii planuje zwiększyć wsparcie dla transalpejskiego transportu intermodalnego aby kontynuować trend przenoszenia przewozów towarów z dróg na kolej, co jest realizacją proekologicznej strategii tego kraju.
— Oczekujemy dalszych działań w celu zmniejszenia obciążenia kosztami stałymi operatorów transportu kombinowanego również z Niemiec, jako najważniejszego rynku i kraju tranzytowego w Europie Środkowej — mówi Michail Stahlhut, dyrektor Hupac Intermodal.