Partnerzy portalu

Mniejsze przeładunki w hamburskim porcie w pierwszym kwartale 2020

Tagi: Port Hamburg,

Największy uniwersalny port Niemiec także dotknęły skutki kryzysu wywołanego przez koronawirusa. W pierwszym kwartale 2020 przeładunki morskie pozostały z wynikiem 31,9 miliona ton poniżej ubiegłorocznego poziomu. Przeładunki kontenerowe wyniosły 2,2 miliona TEU, o 6,6 procent mniej niż w poprzednim roku. Przewozy w relacji z zapleczem lądowym zachowują się względnie stabilnie, podczas gdy przeładunki w transhipmencie wyraźniej odczuwają spadek popytu.

fot. Port Hamburg

Hamburski port jest w pełni operacyjny i spełnia w trudnych warunkach gospodarczych wywołanych przez globalny kryzys pandemiczny istotną funkcję w tworzeniu niezawodnych łańcuchów dostaw towarów i surowców dla gospodarki i ludzi. Zauważalne w największym uniwersalnym porcie Niemiec osłabienie potoków importowych i eksportowych wynika z perturbacji w globalnych łańcuchach transportowych i dostaw wywołanych przez koronawirusa. „Ograniczenie aktywności gospodarczej w Chinach i wprowadzenie w jego efekcie blank sailing’ów w żegludze wywołały także w Hamburgu zmniejszenie przeładunków”, wyjaśnił Axel Mattern, zarząd Hafen Hamburg Marketing e.V.

Mattern wskazał na to, że port z jego wydajnymi terminalami przeładunkowymi i połączeniami transportowymi z zapleczem lądowym funkcjonuje bez zakłóceń. Wszystkim 156 000 zatrudnionym bezpośrednio i pośrednio w porcie oraz przedsiębiorstwom gospodarki portowo-morskiej, który wspólnie każdego dnia troszczą się o bezproblemowy przeładunek towarów, podziękował Mattern za ich wkład w trudnym czasie. „Zakładamy, że hamburski port z jego licznymi zatrudnionymi i dobrze zorganizowanymi przedsiębiorstwami sprosta z sukcesem także temu kryzysowi”, powiedział Mattern.

W segmencie przeładunków kontenerowych zostało w pierwszym kwartale na nabrzeżach w Hamburgu za- i wyładowanych łącznie 2,2 miliona TEU (standardowych kontenerów 20 stopowych). Jest to spadek o 6,6 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Wśród trzech największych pod względem wolumenu partnerów handlowych hamburskiego portu w ruchu kontenerowym sytuacja rozwijała się w pierwszych trzech miesiącach bardzo rozmaicie. W morskich przewozach kontenerowych z Chinami, najważniejszym partnerem handlowym Hamburga, przeładowano w pierwszym kwartale łącznie 579 400 TEU (-14,6 procent). „Spadek przeładunków morskich z Chinami daje się wyjaśnić skutkami kryzysu wywołanego przez koronawirusa”, stwierdził Mattern.

W przypadku USA, które zajęły drugie miejsce w rankingu partnerów kontenerowych, w pierwszym kwartale 2020 r. odnotowano wzrost o 20,7 procent, przy łącznej liczbie 146 100 TEU. „Ten wyjątkowo dobry rozwój przewozów kontenerowych z USA wynika z czterech nowych serwisów transatlantyckich, które wystartowały w Hamburgu na początku 2019 r. Były one w stanie bardzo dobrze się rozwijać i zapewniały wzrost obrotów, szczególnie w ruchu kontenerowym z portami wschodniego wybrzeża USA”, zauważył Mattern.

Także zajmujący trzecią pozycję w rankingu Singapur ze 111 000 TEU uzyskał dodatni wynik, osiągając w ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku wzrost o 10,5 procent. Axel Mattern podejrzewa, że ​​rozwój ten można wyjaśnić przesunięciem transhipmentu z krajów azjatyckich do Singapuru.

Inaczej rozwijał się obszar transhipmentu w Hamburgu, czyli przeładunków pomiędzy statkami oceanicznymi a dowozowymi, który ze spadkiem o 10,8 procent do 772 000 TEU, został szczególnie dotknięty kryzysem związanym z COVID-19. W pierwszym kwartale br. przewozy z portu morskiego w relacji z zapleczem lądowym wszystkim środkami transportu, czyli pociągiem, samochodem i barkami, okazały się, w odniesieniu do ruchu kontenerowego sięgającym 1,4 miliona TEU, bardziej stabilne, a spadek wyniósł 4,0 procent. Przewozy kolejowe, które są tak bardzo ważne dla portu w Hamburgu, wyniosły 11,9 miliona ton (-4,3 procent) i 663 000 TEU (-4,6 procent), i ukształtowały się  poniżej wyniku z analogicznego kwartału poprzedniego roku, ale jednocześnie na znacznie wyższym poziomie niż w roku 2018 (612 000 TEU).

„Doskonałe połączenie z lądem znacznie przyczyniło się w ostatnich tygodniach do zapewnienia pełnej operacyjności portu w Hamburgu nawet w trudnych czasach”, stwierdził Jens Meier, dyrektor generalny HPA. „Pomimo tymczasowo malejących dostaw kontenerów spowodowanych kryzysem koronowym, kolej portowa była w stanie wykazać stabilne wykorzystanie przepustowości w pierwszym kwartale 2020 r., a nawet przekroczyła poziom z 2018 r. Nie jest to kwestią oczywistą, ale wynika z konsekwentnego wzrostu efektywności i ciągłej rozbudowy sieci kolei portowej. „

W pierwszym kwartale 2020 r przeładunki masowe wyniosły 9,4 mln ton. (-11,9 procent). W tym segmencie przeładunków eksport rozwijał się pozytywnie – łącznie 2,7 miliona ton (+ 11,9 procent). Rozwój ten został wsparty bardzo znaczącym wzrostem eksportu zboża (694 000 ton / +177,2 procent) i nawozów (638 000 ton / +8,1 procent).

W nadchodzących miesiącach Axel Mattern zakłada, że początkowo ​​Port Hamburg będzie musiał przygotować się na kontynuację blank sailings i spadek przeładunków. „Od czerwca jest całkiem możliwe, że przy powolnym uruchomieniu gospodarki w Chinach i Europie ponownie zaobserwujemy wzrost liczby statków i  ilości towarów w przeładunkach portowych i w ruchu między portem morskim a jego zapleczem lądowym” –  Axel Mattern jest o tym przekonany.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close