Przemyśl, Nowa Dęba i Kolbuszowa zyskają obwodnice
Minister Infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji dla 3 nowych obwodnic w województwie podkarpackim: Przemyśla w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 oraz Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9. Inwestycje o łącznej długości ok. 37 km powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
– Dzisiaj po raz kolejny możemy powiedzieć: Program budowy 100 obwodnic działa i jest realizowany. Dzięki niemu powstanie wiele obwodnic, które ułatwią życie mieszkańcom w całej Polsce. Dotyczy to także miast w województwie podkarpackim. Polska jest jedna, mamy obowiązek dbać o zrównoważony rozwój kraju w każdym jego regionie. Dlatego inwestujemy w drogi lokalne, dlatego inwestujemy w przystanki kolejowe, dlatego dofinansowujemy przewozy autobusowe. Z tego samego powodu budujemy obwodnice – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obwodnica Przemyśla
Obwodnica Przemyśla o długości ok. 22 km powstanie w nowym śladzie DK 28/77 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po zachodniej stronie miejscowości.
Celem budowy obwodnicy Przemyśla jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych numer 28 oraz 77. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 28 w kierunku polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medyce. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Przemyśla to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach lat 2026–2028.
Obwodnica Nowej Dęby
Obwodnica Nowej Dęby o długości ok. 7 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.
Celem budowy obwodnicy Nowej Dęby jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa obwodnica ułatwi tranzyt w ciągu DK9 Rzeszów – Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (planowana jest również realizacja obwodnicy Kolbuszowej). Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Nowej Dęby to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026–2028.
Obwodnica Kolbuszowej
Obwodnica Kolbuszowej o długości ok. 8,5 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.
Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu DK9. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 9 Rzeszów – Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (oprócz tego przewidziana jest realizacja obwodnicy Nowej Dęby). Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Kolbuszowej to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami Koncepcji Programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026–2028.
– Przez wiele lat wschodnie regiony naszego kraju, w tym województwo podkarpackie, nie mogły doprosić się o potrzebne inwestycje. Nasz rząd od ponad czterech lat konsekwentnie to zmienia. W ramach Programu budowy 100 obwodnic powstaną tu inwestycje, na które od dawna czekają mieszkańcy dużych i mniejszych miejscowości. To, czego niektórzy nie dostrzegają z perspektywy Warszawy, my uważamy za ważny interes lokalnych społeczności. Dzięki budowie tych obwodnic zwiększy się komfort życia w podkarpackich miastach oraz poziom bezpieczeństwa na tutejszych drogach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.