Partnerzy portalu

Porty europejskie przeładowują mniej importowanych towarów w kontenerach

Tagi: DCT,

Morski terminal DCT w porcie Gdańsk znalazł się wśród siedmiu w Europie i nad Morzem Śródziemnym, które nie odczuły istotnie skutków zawieszenia rejsów kontenerowców lub pustych ich przebiegów na trasach z Dalekiego Wschodu. Przekłada się to na dobrą podaż ładunków odbieranych i nadawanych w tych portach.

fot. DCT Gdańsk

Z powodu obchodów w Chinach przez dwa tygodnie Nowego Roku (rozpoczętego w br. 25 stycznia) i wydłużonej do końca marca przerwy produkcji przemysłowej z powodu koronawirusa, porwane zostały łańcuchy dostaw towarów z Dalekiego Wschodu m.in. do Europy. 

Tylko na kwiecień linie żeglugowe odwołały, jak szacuje duńska firma analityczna Sea-Intelligence, jeden spośród każdych sześciu rejsów kontenerowców z Azji do Europy i Ameryki Północnej. Anormalną sytuację w handlu międzynarodowym charakteryzuje też to, że w I kwartale aż 384 kontenerowców płynęło tylko z pustymi kontenerami.

W efekcie malały przeładunki towarów w terminalach morskich. 

Szlak handlowy Azja – Europa obsługuje regularnie ponad 100 ultra dużych kontenerowców, zabierających od 19 do 21 tys. TEU każdy. Zawijają one do 41 różnych portów w Europie z terminalami głębokowodnymi, na Bałtyku – do DCT Gdańsk i Goeteborgu.

Sea-Intelligence informuje, że w drugim kwartale br. najbardziej dotknięte skutkami odwołań zawinięć kontenerowców i pustych przebiegów zostaną trzy duże porty kontenerowe leżące nad Morzem Śródziemnym: La Spezia (Włochy), Tanger (Maroko) i Damietta (Egipt), które zmniejszą w efekcie przeładunki o ok. 40 proc.

W Europie Północnej podobnymi skutkami, lecz w nieco mniejszej skali – spadku przeładunków drobnicy w kontenerach o ok. 30 proc. – dotknięte zostaną porty: Felixstowe (Wielka Brytania), Zeebrugge i Antwerpia (Belgia).

Jak szacuje też Sea-Intelligence, w gronie portów z głębokowodnymi terminalami kontenerowymi w Europie i rejonie Morza Śródziemnego, które nadal nie odczuwają silnie spadku przeładunków, są oprócz DCT Gdańsk: Aarhus (Dania), Göteborg (Szwecja), Gioia Tauro (Włochy), Wilhelmshaven (Niemcy) oraz Tekirday (Turcja) i Hajfa (Izrael). 

Z informacji uzyskanych w zarządzie DCT wynika, w I kwartale przeładunki towarów importowanych zmalały o ok. 10 proc., bowiem odwołano (planowo w okresie chińskiego Nowego Roku) przybycie jednego kontenerowca, a jeden miał mniejszą pojemność, niż wcześniej awizowano.  W samym marcu wolumen importowanych towarów zmalał o ok. 30 proc. rdr, w maju powinien to już być poziom podobny, jak rok wcześniej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close