Partnerzy portalu

Druga nitka tunelu na Zakopiance przebita

Tagi: GDDKiA,

27 kwietnia 2020 r. nastąpiło połączenie lewej nitki tunelu drążonego pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój. Połączenie odcinków drążonych jednocześnie od północy i południa nastąpiło metodą mikrostrzałów, z użyciem materiałów wybuchowych. Prawa nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r. i obecnie trwają tam prace przy obudowie docelowej, niszach alarmowych i hydrantowych.

fot. GDDKiA

– Polacy czekają na Zakopiankę od wielu lat. Wreszcie te oczekiwania stają się rzeczywistością. Przebicie drugiej nitki tunelu to kolejny ważny etap na drodze do celu, jakim jest ukończenie realizacji tej inwestycji – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dwukomorowy tunel na Zakopiance o długości 2060 m powstaje w ramach odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni. Po jego ukończeniu rozpoczęto drążenie metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego.

Epidemia koronawirusa nie zatrzymała prac na budowie odcinka tunelowego S7 Naprawa-Skomielna Biała. Wszyscy pracownicy stosują się do wprowadzonych obostrzeń.

– Dzięki tunelowi, kierowcy jak po nitce do kłębka, w sposób bezpieczny i komfortowy będę pokonywali trasę, którą do tej pory określali drogą przez mękę. Mówiąc o budowie S7 na odcinku Lubień – Rabka nie sposób nie wspomnieć o Funduszach Europejskich, które w ponad połowie pokrywają koszty budowy drogi. Trasa nie tylko ze względu na to, że powstaje przy wsparciu środków unijnych, będzie miała europejski wymiar, ale również dlatego, że połączy Polskę z południowymi sąsiadami. Dla portów w Gdańsku i Gdyni ma znaczenie strategiczne, a Słowację bardzo „przybliży” do morza – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close