Partnerzy portalu

Branża transportowa obchodziła rocznicę narodzin intermodalności

Tagi: Historia,

26 kwietnia obchodzony był dzień narodzin intermodalności w transporcie – na pamiątkę pierwszego rejsu statku transportującego kontenery w 1956 r. Jednak sam wynalazek kontenerów i idea łączenia różnych form transportu jest o wiele starsza. 

Malcolm McLean fot. Maersk Line, Wikimedia Commons

26 kwietnia 1956 r. z portu Newark w USA wypłynął pierwszy kontenerowiec, który przewiózł 58 metalowych kontenerów do Houston. Pomysłodawcą tego przedsięwzięcia był Malcom McLean, który przerobił nieużywany tankowiec IdealX z czasów II Wojny Światowej na potrzeby transportu metalowych skrzyń. Dzień ten w USA uważany jest za narodziny transportu intermodalnego.

W rzeczywistości jednak pomysł wykorzystania kontenerów w celu łączenia różnych gałęzi transportu towarowego jest dużo starszy. W 1766 James Brindley zaprojektował statek do przewozu drewnianych kontenerów. Wraz z narodzinami kolei w XIX wieku pojawiły się pierwsze pociągi, które przewoziły ładunki w kontenerach. Jedną z pierwszych linii na których używano takich jednostek była kolej Liverpool – Manchester. W latach 1840-tych w Wielkiej Brytanii pociągi transportowały kontenery zarówno drewniane jak i metalowe. W 1917 r. Benjamin Franklin Fitch uruchomił pierwszy kontenerowy terminal przeładunkowy. W latach 20-tych XX wieku Fitch opatentował wiele kluczowych wynalazków dla transportu intermodalnego takich jak suwnice i inne urządzenia przeładunkowe. 

W 1919 polski inżynier Stanisław Rodowicz zaprojektował pierwszy system transportu intermodalnego w naszym kraju. Jednym z jego wynalazków był także dwuosiowy wagon przeznaczony do przewozu kontenerów. Jednak realizację tych projektów przerwała wojna.

Standaryzacja jednostek

Sukces pionierskiego rejsu statku McLeana w 1956 zachęcił wiele firm z branży transportu towarowego do konteneryzacji. W kolejnych latach zbudowano kontenerowce i uruchomione następne połączenia miedzy różnymi portami. Na przeszkodzie rozwoju transportu intermodalnego stał jednak brak standardów przemysłowych dla jednostek intermodalnych i urządzeń przeładunkowych. Sytuacja ta zmieniła się po tym jak w 1961 Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO) ustanowiła normy dla kontenerów 20-stopowego, który stał się jednostką miary wielkości przewozów (Twenty-foot Equivalent Unit) oraz 40-stopowego. Wprowadzenie norm umożliwiło zbudowanie terminali przeładunkowych zarówno morskich jak i lądowych wyposażonych w urządzenia, które mogły przenosić jednostki intermodalne różnych producentów. To umożliwiło szybki rozwój transportu intermodalnego, który przyczynił się do przyspieszenia rozwoju gospodarczego wielu regionów. 

W 2009 roku 90% towarów z wyjątkiem ładunków masowych w światowym systemie transportowym przewożone było kontenerami. W ostatnich latach widać także trend do konteneryzacji ładunków masowych takich jak paliwa czy surowce. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close