Branża transportowa obchodziła rocznicę narodzin intermodalności
26 kwietnia obchodzony był dzień narodzin intermodalności w transporcie – na pamiątkę pierwszego rejsu statku transportującego kontenery w 1956 r. Jednak sam wynalazek kontenerów i idea łączenia różnych form transportu jest o wiele starsza.
26 kwietnia 1956 r. z portu Newark w USA wypłynął pierwszy kontenerowiec, który przewiózł 58 metalowych kontenerów do Houston. Pomysłodawcą tego przedsięwzięcia był Malcom McLean, który przerobił nieużywany tankowiec IdealX z czasów II Wojny Światowej na potrzeby transportu metalowych skrzyń. Dzień ten w USA uważany jest za narodziny transportu intermodalnego.
W rzeczywistości jednak pomysł wykorzystania kontenerów w celu łączenia różnych gałęzi transportu towarowego jest dużo starszy. W 1766 James Brindley zaprojektował statek do przewozu drewnianych kontenerów. Wraz z narodzinami kolei w XIX wieku pojawiły się pierwsze pociągi, które przewoziły ładunki w kontenerach. Jedną z pierwszych linii na których używano takich jednostek była kolej Liverpool – Manchester. W latach 1840-tych w Wielkiej Brytanii pociągi transportowały kontenery zarówno drewniane jak i metalowe. W 1917 r. Benjamin Franklin Fitch uruchomił pierwszy kontenerowy terminal przeładunkowy. W latach 20-tych XX wieku Fitch opatentował wiele kluczowych wynalazków dla transportu intermodalnego takich jak suwnice i inne urządzenia przeładunkowe.
W 1919 polski inżynier Stanisław Rodowicz zaprojektował pierwszy system transportu intermodalnego w naszym kraju. Jednym z jego wynalazków był także dwuosiowy wagon przeznaczony do przewozu kontenerów. Jednak realizację tych projektów przerwała wojna.
Standaryzacja jednostek
Sukces pionierskiego rejsu statku McLeana w 1956 zachęcił wiele firm z branży transportu towarowego do konteneryzacji. W kolejnych latach zbudowano kontenerowce i uruchomione następne połączenia miedzy różnymi portami. Na przeszkodzie rozwoju transportu intermodalnego stał jednak brak standardów przemysłowych dla jednostek intermodalnych i urządzeń przeładunkowych. Sytuacja ta zmieniła się po tym jak w 1961 Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO) ustanowiła normy dla kontenerów 20-stopowego, który stał się jednostką miary wielkości przewozów (Twenty-foot Equivalent Unit) oraz 40-stopowego. Wprowadzenie norm umożliwiło zbudowanie terminali przeładunkowych zarówno morskich jak i lądowych wyposażonych w urządzenia, które mogły przenosić jednostki intermodalne różnych producentów. To umożliwiło szybki rozwój transportu intermodalnego, który przyczynił się do przyspieszenia rozwoju gospodarczego wielu regionów.
W 2009 roku 90% towarów z wyjątkiem ładunków masowych w światowym systemie transportowym przewożone było kontenerami. W ostatnich latach widać także trend do konteneryzacji ładunków masowych takich jak paliwa czy surowce.