Polscy inżynierowie z Kalmara zbudują przenośniki w Cape Town
Cape Town Container Terminal otrzymał cztery nowe przenośniki typu staddle carrier. W montażu maszyn na terenie portu biorą udział inżynierowie z polskiego zakładu firmy Kalmar – dostawcy urządzeń.
14 kwietnia do portu kontenerowego w Cape Town w Republice Południowej Aferyki dotarły cztery maszyny nowego generacji typu staddle carrier produkcji firmy Kalmar. Wózki te służą do przenoszenia kontenerów w warunkach silnego wiatru, który uniemożliwia pracę standardowym wózkom i suwnicom. Urządzenie podnoszące kontenery umieszczone jest na czterech filarach zmontowanych na ruchomych platformach, co zapewnia stabilność.
— Wstrzymanie pracy staddle carrierów następuje przy wietrze wiejącym z prędkością 90 km/h podczas gdy suwnice RTG nie mogą pracować gdy prędkość wiatru wynosi ponad 72 km/h. W Cape Town silne wiatry występują przez 7 miesięcy od października do kwietnia a właśnie na ten okres przypada szczyt pracy przeładunkowej. Zakup nowych urządzeń poprawi dostępność portu w czasie wietrznej pogody — powiedział Maisa Salman menadżer generalny Transnet Port Terminals, operatora 19 portów w RPA.
Dostawa czterech przenośników kosztowała 71 mln randów i jest częścią większego programu inwestycyjnego grupy Transnet obejmującego inwestycje za 2 mld randów.
Części przenośników wyprodukowane w fabryce Kalmar w Stargardzie dostarczono do afrykańskiego portu na statku Santa Rosa. Ich montaż nastąpi na miejscu z udziałem polskich inżynierów. Jednak operacja ta została opóźniona z powodu epidemii koronawirusa. Polacy po przekroczeniu granicy muszą przejść bowiem obowiązkową kwarantannę, a bez ich udziału nie można rozpocząć budowy przenośników.
Transnet Port Terminals zamówił pierwsze staddle carriery od Kalmara już 15 lat temu i od tego czasu regularnie wspólpracuje z fińskim producentem. Do tej pory południowoafrykańskie porty odebrały 150 takich maszyn. Dobre perspektywy dla tego rynku spowodowały że Kalmar zdecydował się uruchomić w Durbanie we współpracy z Transnet Engineering linię produkcyjną, która w listopadzie 2019 przejęła produkcję niektórych elementów tych maszyn. W RPA wytwarzane będą chwytacze, których produkcja jest złożonym procesem, ale jak zapewnia Kalmar będzie spełniała standardy stosowane przez fińską spółkę.