Partnerzy portalu

PCC Intermodal odwoła się od wyroku ws. opłat DCT

Spór między operatorami intermodalnymi w tym PCC Intermodal a terminalem DCT Gdański będzie mieć ciąg dalszy. Przewoźnik nie zgadza się na naliczanie opłat manipulacyjnych i zapowiada odwołanie od wyroku Sądu Okręgowego. 

Terminal Gliwice fot. PCC Intermodal

PCC Intermodal kwestionuje zasadność opłaty manipulacyjnej naliczanej przez DCT za obsługę kolejową pociągów korzystających z bocznicy gdańskiego terminala kontenerowego. Zmiany w zasadach naliczania opłat nastąpiły po wejściu w życie nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym.

Do lipca 2008 DCT świadczył obsługę kolejową pomiędzy stacją Gdańsk Port Północny a swoją bocznicą i pobierał z tego tytułu opłatę od operatorów logistycznych. W 2008 r. DCT przestał świadczyć obsługę kolejową pomiędzy swoją bocznicą i stacją kolejową. Obowiązek i koszty dostarczenia i odebrania wagonów zostały przeniesione na operatora intermodalnego, który został zobligowany do dostarczenia i odebrania kontenerów do i z bocznicy DCT. Równocześnie jak informuje PCC Intermodal DCT zaczął pobierać opłaty, które pokrywały utrzymanie infrastruktury kolejowej co do której zasadności operatorzy intermodalni nie mieli wątpliwości. 

— Do roku 2017 DCT we wszystkich rozmowach z operatorami intermodalnymi niezmiennie utrzymywał, że „opłata manipulacyjna” oraz ciągła konieczność jej podwyżki wynika z wysokich nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez terminal w związku z budową i modernizacją terminalowej bocznicy kolejowej oraz wyposażania jej w nowoczesny sprzęt przeładunkowy. Potwierdzał w ten sposób charakter tej opłaty jako opłaty infrastrukturalnej pobieranej od operatorów intermodalnych za korzystanie z terminalowej bocznicy kolejowej. Operatorzy negocjowali wysokość tej opłaty wyłącznie jako opłaty za korzystanie z torów DCT. O tym, że była to opłata czysto infrastrukturalna świadczy także sama konstrukcja taryf DCT publikowanych w latach 2008-2017. Wszystkie stawki dotyczące jakichkolwiek usług świadczonych przez DCT podlegały zawsze taryfowym dodatkom za pracę w soboty, niedzielę i święta. Tylko dwie pozycje w taryfie nie były objęte tymi dodatkami – opłata za składowanie kontenerów oraz „opłata manipulacyjna” – obie związane wyłącznie z korzystaniem z infrastruktury, a nie z usługami wymagającymi czynnego zaangażowania pracowników terminalu — napisano w oświadczeniu zarządu PCC Intermodal.

Sytuacja zmieniła się w 2017 r. po nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym. W myśl tej ustawy bocznica i terminal DCT stanowią bowiem tzw. infrastrukturę portów morskich z dostępem do torów i jako tzw. Obiekt Infrastruktury Usługowej podlega nadzorowi Urzędu Transportu Kolejowego („UTK”) m.in. w zakresie wysokości stosowanych opłat za dostęp.

DCT zatem ogłosił że „opłata manipulacyjna” nie stanowi opłaty za dostęp do infrastruktury ale za wykonywane czynności na rzecz operatorów intermodalnych. Problem w tym, że jak wskazuje PCC Intermodal trudno zrozumieć jakie czynności wykonuje DCT względem przewoźników kolejowych a których nie wykonuje względem przewoźników samochodowych. 

— Na zadawane przez operatorów intermodalnych pytania, jakie konkretnie usługi DCT świadczy na ich rzecz, długo nie było żadnej odpowiedzi. Po kilkunastu miesiącach w kwietniu 2019 roku DCT uzupełnił zapisy w swojej taryfie o 'adnotację nr 24′, z której wynika, że „opłata manipulacyjna za obsługę kolejową” obejmuje, ale nie ogranicza się do: „uzgadniania okien obsługi pociągów”, „bieżącego planowania usług” czy „weryfikacji planu otrzymanego od zleceniodawcy z rzeczywistym stanem przygotowania transportu”. DCT wymienia tam wszystkie potencjalne czynności zarządcze i przygotowawcze, które są potrzebne aby zorganizować i wykonać przeładunek kontenera. Tyle że DCT nie wykonuje przeładunku kontenerów na rzecz i na zlecenie operatorów intermodalnych, tylko na zlecenie armatorów i spedytorów. DCT i operatorów intermodalnych nigdy nie łączyły i w dalszym ciągu nie łączą żadne stosunki umowne w zakresie świadczenia usług. Operator intermodalny , podobnie jak operator transportu drogowego, jedynie podstawia środek transportu (jeden: platformę kolejową a drugi: naczepę samochodową) w uzgodnionym z DCT czasie i przekazuje informację z czym na DCT przyjechał lub co ma z DCT zabrać. Tylko tyle i nic więcej ! Operator intermodalny nie zamawia i nie oczekuje od DCT świadczenia żadnej usługi — wyjaśnia PCC Intermodal.

PCC intermodal oraz inni przewoźnicy kolejowi stoją na stanowisku że opłaty za obsługę terminalową kontenera od bramy terminalu do statku i odwrotnie pokrywa liniowe THC. Taki model funkcjonuje na innych portach kontenerowych. Równocześnie PCC zapewnia, że nadal jest gotowe ponosić opłaty za utrzymanie infrastruktury kolejowej.

— W latach 2008-2017 ponosiliśmy koszty związane z dostępem i korzystaniem z infrastruktury kolejowej i w dalszym ciągu gotowi jesteśmy je ponosić, bez względu na to czy opłaty z tego tytułu pobierać będzie DCT czy też Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (jako prawny zarządca kolejowej infrastruktury portowej). W obu przypadkach wysokość opłat z tego tytułu podlega bowiem nadzorowi UTK.  — komentuje przewoźnik. 

PCC Intermodal nie zgadza się natomiast na pobieranie opłat za usługi, których operatorzy intermodalni nie zlecają i zapowiada odwołanie od wyroku Sądu Okregowego.

Redakcja IntermodalNews.pl zwróciła się do DCT Gdańsk z pytaniem o komentarz do stanowiska PCC.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close