PCC Intermodal odwoła się od wyroku ws. opłat DCT
Spór między operatorami intermodalnymi w tym PCC Intermodal a terminalem DCT Gdański będzie mieć ciąg dalszy. Przewoźnik nie zgadza się na naliczanie opłat manipulacyjnych i zapowiada odwołanie od wyroku Sądu Okręgowego.
PCC Intermodal kwestionuje zasadność opłaty manipulacyjnej naliczanej przez DCT za obsługę kolejową pociągów korzystających z bocznicy gdańskiego terminala kontenerowego. Zmiany w zasadach naliczania opłat nastąpiły po wejściu w życie nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym.
Do lipca 2008 DCT świadczył obsługę kolejową pomiędzy stacją Gdańsk Port Północny a swoją bocznicą i pobierał z tego tytułu opłatę od operatorów logistycznych. W 2008 r. DCT przestał świadczyć obsługę kolejową pomiędzy swoją bocznicą i stacją kolejową. Obowiązek i koszty dostarczenia i odebrania wagonów zostały przeniesione na operatora intermodalnego, który został zobligowany do dostarczenia i odebrania kontenerów do i z bocznicy DCT. Równocześnie jak informuje PCC Intermodal DCT zaczął pobierać opłaty, które pokrywały utrzymanie infrastruktury kolejowej co do której zasadności operatorzy intermodalni nie mieli wątpliwości.
— Do roku 2017 DCT we wszystkich rozmowach z operatorami intermodalnymi niezmiennie utrzymywał, że „opłata manipulacyjna” oraz ciągła konieczność jej podwyżki wynika z wysokich nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez terminal w związku z budową i modernizacją terminalowej bocznicy kolejowej oraz wyposażania jej w nowoczesny sprzęt przeładunkowy. Potwierdzał w ten sposób charakter tej opłaty jako opłaty infrastrukturalnej pobieranej od operatorów intermodalnych za korzystanie z terminalowej bocznicy kolejowej. Operatorzy negocjowali wysokość tej opłaty wyłącznie jako opłaty za korzystanie z torów DCT. O tym, że była to opłata czysto infrastrukturalna świadczy także sama konstrukcja taryf DCT publikowanych w latach 2008-2017. Wszystkie stawki dotyczące jakichkolwiek usług świadczonych przez DCT podlegały zawsze taryfowym dodatkom za pracę w soboty, niedzielę i święta. Tylko dwie pozycje w taryfie nie były objęte tymi dodatkami – opłata za składowanie kontenerów oraz „opłata manipulacyjna” – obie związane wyłącznie z korzystaniem z infrastruktury, a nie z usługami wymagającymi czynnego zaangażowania pracowników terminalu — napisano w oświadczeniu zarządu PCC Intermodal.
Sytuacja zmieniła się w 2017 r. po nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym. W myśl tej ustawy bocznica i terminal DCT stanowią bowiem tzw. infrastrukturę portów morskich z dostępem do torów i jako tzw. Obiekt Infrastruktury Usługowej podlega nadzorowi Urzędu Transportu Kolejowego („UTK”) m.in. w zakresie wysokości stosowanych opłat za dostęp.
DCT zatem ogłosił że „opłata manipulacyjna” nie stanowi opłaty za dostęp do infrastruktury ale za wykonywane czynności na rzecz operatorów intermodalnych. Problem w tym, że jak wskazuje PCC Intermodal trudno zrozumieć jakie czynności wykonuje DCT względem przewoźników kolejowych a których nie wykonuje względem przewoźników samochodowych.
— Na zadawane przez operatorów intermodalnych pytania, jakie konkretnie usługi DCT świadczy na ich rzecz, długo nie było żadnej odpowiedzi. Po kilkunastu miesiącach w kwietniu 2019 roku DCT uzupełnił zapisy w swojej taryfie o 'adnotację nr 24′, z której wynika, że „opłata manipulacyjna za obsługę kolejową” obejmuje, ale nie ogranicza się do: „uzgadniania okien obsługi pociągów”, „bieżącego planowania usług” czy „weryfikacji planu otrzymanego od zleceniodawcy z rzeczywistym stanem przygotowania transportu”. DCT wymienia tam wszystkie potencjalne czynności zarządcze i przygotowawcze, które są potrzebne aby zorganizować i wykonać przeładunek kontenera. Tyle że DCT nie wykonuje przeładunku kontenerów na rzecz i na zlecenie operatorów intermodalnych, tylko na zlecenie armatorów i spedytorów. DCT i operatorów intermodalnych nigdy nie łączyły i w dalszym ciągu nie łączą żadne stosunki umowne w zakresie świadczenia usług. Operator intermodalny , podobnie jak operator transportu drogowego, jedynie podstawia środek transportu (jeden: platformę kolejową a drugi: naczepę samochodową) w uzgodnionym z DCT czasie i przekazuje informację z czym na DCT przyjechał lub co ma z DCT zabrać. Tylko tyle i nic więcej ! Operator intermodalny nie zamawia i nie oczekuje od DCT świadczenia żadnej usługi — wyjaśnia PCC Intermodal.
PCC intermodal oraz inni przewoźnicy kolejowi stoją na stanowisku że opłaty za obsługę terminalową kontenera od bramy terminalu do statku i odwrotnie pokrywa liniowe THC. Taki model funkcjonuje na innych portach kontenerowych. Równocześnie PCC zapewnia, że nadal jest gotowe ponosić opłaty za utrzymanie infrastruktury kolejowej.
— W latach 2008-2017 ponosiliśmy koszty związane z dostępem i korzystaniem z infrastruktury kolejowej i w dalszym ciągu gotowi jesteśmy je ponosić, bez względu na to czy opłaty z tego tytułu pobierać będzie DCT czy też Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (jako prawny zarządca kolejowej infrastruktury portowej). W obu przypadkach wysokość opłat z tego tytułu podlega bowiem nadzorowi UTK. — komentuje przewoźnik.
PCC Intermodal nie zgadza się natomiast na pobieranie opłat za usługi, których operatorzy intermodalni nie zlecają i zapowiada odwołanie od wyroku Sądu Okregowego.
Redakcja IntermodalNews.pl zwróciła się do DCT Gdańsk z pytaniem o komentarz do stanowiska PCC.