Nowe LCS Szastarka nadzoruje pociągi na linii do Stalowej Woli
Nowe Lokalne Centrum Sterowania w Szastarce nadzoruje sprawne i bezpieczne podróże na trasie Lublin – Stalowa Wola. Pod kontrolą komputerowych urządzeń i zdalnego systemu łączności przejechało ponad 2 tys. pociągów, m.in. składów towarowych, kursujących między Lubelszczyzną a Podkarpaciem. LCS powstało w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wartej 447 mln zł, realizowanej z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów sprawne prowadzenie ruchu pociągów umożliwiają komputerowe urządzenia. Nowoczesne systemy komputerowe zastąpiły układy przekaźnikowe oraz mechaniczne. Lokalne Centrum Sterowania w Szastarce od stycznia br. nadzoruje ruch na odcinku Kraśnik – Szastarka – Rzeczyca. Dyżurni ruchu w Szastarce śledzą pociągi na monitorach. Urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających pociągów. Dzięki kamerom kolejarze mają stały podgląd na przejazdy kolejowo-drogowe.
Lokalne Centrum Sterowania obejmuje nie tylko Szastarkę, ale też stację Kraśnik i Rzeczyca oraz przystanki osobowe Sulów, Polichna Kraśnicka, Rzeczyca-Kolonia. Modernizacja i rozbudowa obiektu w Szastarce oraz budowa urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Kraśnik – Rzeczyca zostały przeprowadzone w latach 2018-2019.
Modernizacja linii Lublin – Stalowa Wola Rozwadów objęła również budowę nowego centrum sterowania w Stalowej Woli Rozwadowie. Ten LCS oprócz stacji obejmie posterunki Zaklików, Lipa, Stalowa Wola Charzewice, z możliwością powiększenia obszaru centralnego sterowania o inne stacje. Na pozostałych odcinkach ruch jest nadzorowany z LCS-ów w Niedrzwicy i Lublinie.
Nowoczesne lokalne centra sterowania (LCS) wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu” czynności ludzi przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Lokalne centra sterowania na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dzięki temu zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Nowoczesne urządzenia zapewniają także większa przepustowość linii – możliwość kursowania większej liczby pociągów.
Kolej ułatwiła podróże na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów
Na linii z Lublina do Stalowej Woli Rozwadowa pasażerowie korzystają już z 20 nowych peronów oraz nowego przystanku Stalowa Wola Charzewice. Na podkarpackim odcinku trasy powstaje też drugi nowy przystanek Zaklików Miasto. Wykonawca kończy także prace przy elektryfikacji linii.