Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Czas i koszt przewozu barierami rynku kolejowych przewozów towarowych

Tagi: UTK,

Dla nadawców i odbiorców ładunków czynnikiem wpływającym na wybór danego środka transportu są trzy podstawowe zmienne: czas, koszt i dostęp do infrastruktury załadowczej/wyładowczej. Wynika tak z opinii zebranych w przygotowanym przez Urząd Transportu Kolejowego „Raporcie z konsultacji z organizacjami reprezentującymi korzystających z usług kolejowych przewozów kolejowych”. Prezes UTK konsultacje przeprowadził w 2019 r.

fot.  Centpacrr Wikimedia Commons

W ramach prowadzonych konsultacji z organizacjami reprezentującymi korzystających z usług kolejowych przewozów towarowych zidentyfikowane zostały bariery, utrudniające efektywniejsze wykorzystanie kolei i jednocześnie powodujące przejmowanie znacznego wolumenu ładunków przez transport drogowy. Problemy, z jakimi borykają się interesariusze kolei, zostały pogrupowane w trzy obszary:

I Bariery systemowe,

II Bariery operacyjne,

III Stan infrastruktury kolejowej.

– Z analizy wynika, że wiele problemów może być rozwiązanych bezpośrednio przez podmioty funkcjonujące na rynku – przyznaje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Szczególnie istotna jest współpraca oparta m.in. na dostępie do informacji i właściwym jej przepływie pomiędzy przewoźnikiem, aplikantem a zarządcą. Służyć temu mogą wypracowane przekrojowe i kompleksowe rozwiązania na rzecz przewozów z wykorzystaniem różnych gałęzi transportu – dodaje.

Konsultacje przeprowadzone z podmiotami, które wykorzystują transport kolejowy w swoich procesach logistycznych potwierdziły, że główne bariery rynku związane są z podstawowymi parametrami ekonomicznymi – czasem i kosztem przewozu. Obydwie te bariery wynikają bezpośrednio z trzeciej, którą jest stan infrastruktury kolejowej i proponowany przez zarządcę rozkład jazdy pociągów. Podmioty, z którymi przeprowadzono konsultacje wskazały, że pod pewnymi warunkami kolej jest w stanie wygrać z transportem drogowym. Jednym z tych warunków jest bez wątpienia pewność czasu dostawy – jeżeli dostawa dotrze do miejsca przeznaczenia na czas, wówczas można właściwie zaplanować kolejne czynności logistyczne – np. odbioru przesyłki w terminalu lub na bocznicy, przeładunku na zamówiony wcześniej transport drogowy, który dostarczy ją na dystansie ostatniej mili do miejsca przeznaczenia. Cały ten proces, a zwłaszcza jego skrócenie to oczywiście zmniejszenie kosztów działalności.

Spółki, z którymi przeprowadzono konsultacje potwierdzają, że poprawienie przepustowości, likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie prędkości, dopuszczalnej długości pociągów i nacisków na oś wpłynie na konkurencyjność kolei. Skróci się czas przejazdu, zwiększy pewność dostawy w określonym terminie i nie będą generowane dodatkowe koszty, które sprawiają, że aktualnie częściej wybierany jest transport drogowy.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego co najmniej raz na 2 lata przeprowadza konsultacje z zainteresowanymi organizacjami, które reprezentują pasażerów i korzystających z usług kolejowych przewozów towarowych. Opublikowany raport obejmuje przeprowadzone w 2019 r. konsultacje z przedstawicielami rynku transportu towarów. Głównym źródłem informacji były bezpośrednie wywiady z organizacjami zrzeszającymi korzystających z usług przewoźników towarowych. Dodatkową wiedzę pozyskano dzięki ankietom wysłanym do podmiotów objętych badaniem. W ramach konsultacji odbywały się spotkania bezpośrednie, wideokonferencje oraz rozmowy telefoniczne. Zebrane informacje pozwoliły na przygotowanie niniejszej publikacji.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close