PCC Intermodal i DCT nie porozumiały się ws. opłat manipulacyjnych
PCC Intermodal i DCT Gdańsk wydały oświadczenia ws. braku zawarcia porozumienia odnośnie opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową pobieraną przez DCT. PCC Intermodal poinformował o refakturowaniu opłaty na swoich klientów.
DCT Gdańsk S.A., powołując się na zapisy w pozycji 3.1. swojej Standardowej Taryfy domaga się od operatorów intermodalnych zapłaty tzw. ‘opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową”, w wysokości € 4,60 za każde TEU wjeżdżające lub wyjeżdżające do/z DCT drogą kolejową w dni powszednie. Dodatkowo opłata wzrasta odpowiednio o 50/100/150% w wypadku kontenerów wjeżdżających i wyjeżdżających do i z DCT w soboty, niedziele i święta.
Zarząd DCT twierdzi, że opłata manipulacyjna jest wynagrodzeniem za cały szereg usług, głównie związanych z zarządzaniem, koniecznych do dokonania załadunku kontenerów na pociąg lub ich wyładunku z pociągu. Argumentuje przy tym, że liniowe THC pobierane przez linie żeglugowe, pokrywa 100% kosztów przeładunku w relacji statek-terminal-samochód lub odwrotnie oraz tylko 95% kosztów przeładunku w relacji statek-terminal-platforma kolejowa lub odwrotnie.
PCC Intermodal S.A. stoi na stanowisku, że „opłata manipulacyjna za obsługę kolejową” jest niczym nieuzasadnionym i nienależnym wynagrodzeniem pobieranym przez DCT Gdańsk S.A. oraz stanowi jawną dyskryminację przewozów intermodalnych przez jedyny głębokowodny terminal w Polsce. Tego typu praktyki, według PCC Intermodal nie są stosowane przez inne terminale przeładunkowe w europejskich portach.
— W naszym przekonaniu wszystkie koszty związane z przeładunkiem kontenera w relacji statek-plac-środek transportu lądowego i odwrotnie na terminalu DCT Gdańsk są pokrywane przez armatorów i rozliczane z Państwem w ramach liniowego THC. Nie ma przy tym żadnego znaczenia czy dany kontener wjechał/wyjechał z DCT pociągiem czy samochodem. Z uwagi na fakt, że rozmowy z DCT Gdańsk nie przyniosły dotychczas żadnego rezultatu, a terminal uzależnia dostęp do swojej bocznicy od opłacania przez operatora intermodalnego tzw. „opłaty manipulacyjnej”, aby móc dostarczyć Państwa kontenery do DCT lub je stamtąd odebrać, jesteśmy zmuszeni do refakturowania na Państwa kosztów tej narzuconej przez DCT opłaty — napisano w oświadczeniu PCC Intermodal.
Odpowiedź DCT Gdańsk
Do zarzutów PCC Intermodal odniósł się DCT wskazując ze opłata manipulacyjna jest pobierana od 2008 roku i jest uzasadnioną opłatą za czynności wykonywane przez pracowników terminalu na rzecz operatorów intermodalnych, które są ściśle związane z obsługą składów wagonowych (np. przygotowanie planu załadunkowego, ustawianie trzpieni mocujących na wagonach). Czynności te nie występują w przypadku transportu samochodowego albo są wykonywane samodzielnie przez kierowcę ciężarówki. Czynności te nie są również zawarte w opłatach przeładunkowych pobieranych przez DCT od armatorów i rozliczanych z gestorami kontenerów w ramach THC. DCT wykazał przykładowe czynności w taryfie.
— PCC Intermodal S.A. po wielu latach współpracy, pod koniec 2018 r., podważyła zasadność pobierania przez nas opłaty manipulacyjnej, twierdząc, że DCT Gdańsk S.A. nie wykonuje na jej rzecz żadnych usług. Strony po długich, kilkumiesięcznych negocjacjach nie doszły do porozumienia i PCC Intermodal S.A. nadal odmawiała płacenia opłaty manipulacyjnej (mimo że przez ten cały czas nasi pracownicy na bieżąco obsługiwali i nadal obsługują pociągi podstawiane przez PCC Intermodal S.A.). Z tego powodu zostaliśmy zmuszeni do wystąpienia do sądu z pozwem o zapłatę. Sąd Okręgowy w Gdańsku nieprawomocnym wyrokiem z dnia z 17 marca 2020 r. (sygn. akt. IX GC 635/19) potwierdził zasadność pobierania przez nas opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową i nakazał PCC Intermodal S.A. zapłatę zaległych kwot w całości, wraz z odsetkami — komentuje DCT.
opr. ŁK