Port Antwerpia spodziewa się spadku przeładunków w kolejnych tygodniach
Porty w Zachodniej Europie odnotowały już pierwsze skutki kryzysu gospodarczego. W najbliższych tygodnia zmniejszy się liczba zawinięć kontenerowców oraz statków transportujących innego rodzaju ładunki
W Belgii podobnie jak w innych krajach Europy wprowadzono ograniczenia w poruszaniu się i kontaktach osobistych jednak porty oraz inne obiekty infrastruktury logistyczne zostały uznane działalność krytyczną dla gospodarki i pozostają aktywne.
W przypadku Portu Antwerpii wpływ epidemii na przeładunki kontenerów nie jest jeszcze wyraźnie widoczny. — Nie widzimy dużego spadku zawinięć statków do naszego portu. Wielkość przeładunków w pierwszym kwartale jest nawet wyższa w porównaniu z ubiegłym rokiem — powiedział Luc Arnouts, dyrektor relacji międzynarodowych Portu Antwerpia.
Port Antwerpia przewiduje, że wpływ kryzysu będzie widoczny w połowie 2020 roku. Jednak poszczególne segmenty transportu będą w różny sposób dotknięte przez kwarantannę. Jeśli chodzi o transport intermodalny to w tej chwili widoczny jest wzrost popytu na produkty spożywcze, farmaceutyczne oraz na towary sprzedawane w handlu internetowym. To czynniki zwiększające zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe. Jednak z powodu częściowego wstrzymania pracy w fabryka zmniejszy się popyta na inne ładunki.
— Jeśli spojrzymy jak armatorzy przygotowują się na kryzys i anulują zapowiadane zawinięcia do portów jasnym się stale, że będzie wyraźny wpływ epidemii na branżę logistyczną. Na przykład Port Antwerpia na szlakach Daleki Wschód – Europa Zachodnia w najbliższych tygodnia odnotuje 37% odwołanych zawinięć statków. Jeśli liczba dużych kontenerowców obsługiwanych przez port spadnie o ponad 30% to będzie mieć wyraźny wpływ na wielkość przeładunków w ujęciu rocznym. Podobnie wygląda sytuacja w innych portach europejskich — poinformował Luc Arnouts.
Mniej przewozów Ro-Ro
Kryzys będzie mieć także wpływ na inne sektory przewozów. Wstrzymanie prac na budowach spowoduje mniejsze zapotrzebowanie na przewozy masowe. Bardzo duży spadek produkcji widoczny jest w przemyśle samochodowym, a także w handlu samochodami używanymi, co przekłada się na spadek przewozów typu Ro-Ro. Z powodu znacznego ograniczenia ruchu samochodów zmniejszyło się także zapotrzebowanie na ropę naftową. Mniejsza jest także produkcja w przemyśle chemicznym co skutkuje zmniejszeniem wolumenu transportu chemikaliów. Jednocześnie widoczny jest wzrost ilości paliw w magazynach.
Zmniejszenie popytu na różne towary spowodowało z kolei wzrostem zapotrzebowania na powierzchnię magazynowe, gdzie możliwe jest tymczasowe przechowywanie ładunków. Port Antwerpia jest przygotowany na udostępnienie dodatkowej powierzchni do składowania. Na belgijskich przejściach granicznych ruch pojazdów ciężarowych odbywa się płynnie dzięki czemu port jest dostępny bez przeszkód.