Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W 2019 wzrosły przewozy intermodalne w Polsce

W 2019 r. wzrosły przewozy w grupach związanych z transportem intermodalnym – o 13% masa towarów nieidentyfikowalnych i o ponad 20% masa maszyn, urządzeń, sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

fot. ŁK

Przewoźnicy towarowi w 2019 r. przetransportowali 236,4 mln ton towarów, zaś praca przewozowa wyniosła 55,9 mld tonokilometrów. Oznacza to wartości odpowiednio niższe o 5,5% i 6,3% w stosunku do 2018 r.

W 2019 r. przewieziono 91 mln ton węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego. Udział tej grupy wyniósł 38% i zmniejszył się o 0,6 punktu procentowego w stosunku do 2018 r. Na drugim miejscu znalazła się grupa rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa – ponad 64 mln ton, z udziałem 27% (spadek udziału o 0,9 punktu procentowego). Grupa ta obejmuje kruszywa, których przewieziono 10 mln ton, co oznacza spadek o 16%. Kolejna grupa to koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowe – blisko 28 mln ton, udział na poziomie blisko 12% (wzrost udziału o 0,5 punktu procentowego). Grupa Towary nieidentyfikowalne stanowiąca największy wolumen w pozostałych grupach towarowych klasyfikacji towarów to przewóz blisko 16,5 mln ton i udział na poziomie 7% (wzrost o 1 punkt procentowy). Masa przewiezionych w tej grupie ładunków była  wyższa o blisko 2 tony.

– Dane o przewozach w grupach towarów wskazują, że na kolei ciągle dominują przewozy towarów masowych. Widoczna jest jednak coraz większa rola grupy towarów nieidentyfikowalnych. W tej kategorii najczęściej klasyfikowane są przewozy w składach pociągów kontenerowych. To w transporcie intermodalnym należy upatrywać możliwości dalszego rozwoju transportu kolejowego – komentuje wyniki przewozowe dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Ostatni kwartał 2019 r. to większe w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku przewozy grup maszyny, urządzenia, sprzęt elektryczny i elektroniczny, a także ładunków zakwalifikowanych do mebli, pozostałych wyrobów gotowych – wyjaśnia Góra. – To dobry kierunek, bo sektor transportu kolejowego powinien już dziś podejmować działania, których efektem będzie zmniejszenie obciążenia transportu drogowego w zakresie przewozu ładunków konsumenckich – dodaje.

IV kwartał 2019 r.

Ostatni kwartał 2019 r. zakończył się rezultatem blisko 58,8 mln ton przewiezionych ładunków. Praca przewozowa wyniosła 13,7 mld tonokilometrów. W porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. oznacza odpowiednio spadek o 7,4% oraz 10,1%.

W IV kwartale przewoźnicy przewieźli 23,5 miliony ton w grupie węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, z czego 22,8 mln ton stanowił węgiel kamienny. Oznacza to w porównaniu do poprzedniego kwartału wzrost o ponad milion ton. W IV kwartale udział tej grupy wyniósł blisko 40%. Wartość pracy przewozowej dla towarów w ramach tej grupy wyniosła 3,8 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o blisko 200 mln tonokilometrów w stosunku do III kwartału 2019 r. Jej udział zaś wyniósł 27,8%.

W zakresie grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa w czwartym kwartale pociągi przewoźników towarowych przewiozły łącznie blisko 15, 2 mln ton w ramach tej grupy, zaś praca przewozowa wyniosła 3,5 mld tonokilometrów. Udział tej grupy w przewozach w IV kwartale wyniósł 25,9% wg masy i 25,8% wg pracy przewozowej. Trzecią najważniejszą grupę stanowi koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi. W ramach tej grupy przewieziono blisko 7 ton w czwartym kwartale zaś praca przewozowa to 2,4 mld tonokilometrów. Udział tej grupy wg tych parametrów wyniósł odpowiednio 11,9% oraz 17,5%.  

W IV kwartale przewozy ładunków w wagonach lub z wykorzystaniem wagonów platform oferowało 71 przewoźników. Dziewięciu z nich w tym okresie wykonało przewozy większe niż milion ton i odpowiadało razem za blisko 80% przetransportowanej masy oraz blisko 79% zrealizowanej pracy przewozowej w tym okresie. Pomimo coraz większej liczby przedsiębiorców realizujących przewozy nadal rynek przewozów towarów jest mocno scentralizowany.

Szczegółowe dane dostępne są na stronie Statystyka przewozów towarowych w zakładce Przewozy wg grup ład

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close