Maersk uruchomił kolejowe przewozy międzykontynentalne na kierunku Europa – Azja
28 marca 2020 r. z portu w Sankt Petersburgu wyjechał pierwszy pociąg kursujący na wschód w ramach serwisu Maersk AE19, Całkowity czas nowego połączenia międzykontynentalnego z portów w Europie Północnej do portów w Korei i Japonii wyniesie od 23 do 32 dni, a więc o połowę krócej w porównaniu tradycyjnym transportem morskim trwającym od 52 do 57 dni.
Pociąg transportujący sklejkę i produkty chemiczne z Europy Północnej opuścił terminal portowy FCT w Sankt Petersburgu i kieruje się do terminalu VSC w porcie Vostochniy (Wostoczny) na Dalekim Wschodzie Rosji (oba terminale są częścią grupy Global Ports). W porcie Vostochniy, kontenery zostaną załadowane na statki żeglugi bliskiego zasięgu Maersk i dostarczone Korei i Japonii.
Serwis AE19 został uruchomiony przez Maersk w sierpniu 2019 r. we współpracy z rosyjskimi partnerami Modul oraz Global Ports. Usługa łączy rosyjskie porty w Wostocznym i Sankt Petersburgu a dedykowana jest dla wrażliwszych ładunków przemieszczających się z Azji do Europy.
W roku ubiegłym w DCT Gdańsk zainaugurowano usługę na rynku Polskim. Pierwszy serwis realizowany w ramach AE19 dostarczył towar z koreańskiego portu Pusan (Busan).
„Serwis AE19 zapewnia naszym klientom nie tylko krótsze czasy dostaw, ale również niższe koszty niż w przypadku frachtu lotniczego. Do tej pory usługa ta była wykorzystywana wyłącznie w przypadku przesyłek wysyłanych w kierunku zachodnim z Azji do Europy, jednak w związku z tym, że od początku 2020 r. usługa ta stale się rozwija, umożliwiamy obecnie także wysyłanie przesyłek w kierunku przeciwnym z Europy do Azji. Impulsem do uruchomienia tej usługi było duże zapotrzebowanie klientów szczególnie w branży motoryzacyjnej, technologicznej, chemicznej i przemysłowej – komentuje Kasper Krog, Global Product Manager Intercontinental Rail w A.P. Moller – Maersk.
Następny transport na wschód w ramach serwisu AE19 wyjedzie z Sankt Petersburga 08.04, a kolejne będą realizowane co dwa tygodnie.