Partnerzy portalu

Port Szczecin – Świnoujście przygotowuje pogłębienie toru wodnego

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin, to kluczowa inwestycja dla dalszego rozwoju szczecińskiego portu. Jednak by przyniosła zakładane efekty ekonomiczne wymaga zaangażowania dwóch kluczowych w regionie dla gospodarki morskiej podmiotów – Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Pierwszy z nich pogłębi tor wodny na odcinku 68 km do głębokości technicznej 12,5 m, drugi zaś przystosuje akweny i nabrzeża portowe do nowej głębokości i większej ilości towarów.

fot. ZMPSiŚ

– Kwestią najistotniejszą jest przystosowanie infrastruktury obu portów do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego i otwarcie szczecińskiego portu na znacznie większe jednostki, co z kolei pozwoli na znaczne zwiększenie konkurencyjności obu portów oraz działających na ich terenie firm – mówi Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

By tak się stało niezbędne jest zapewnienie zanurzenia eksploatacyjnego na poziomie ok. 11,3-11,5 metra. Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9,5 metra, jednak nie zawsze, bowiem wiele zależy od stanu wody na Odrze. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia zawijanie najpopularniejszych dziś jednostek typu handymax, o nośności powyżej 40 tys. ton i tym samym zmniejsza konkurencyjność portu w relacji do Świnoujścia, Gdańska, Gdyni oraz innych portów bałtyckich.

Jeśli zaś chodzi o inwestycje realizowane przez Zarząd Portu, te koncentrują się w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m. Budowane też będzie nowe nabrzeże Norweskie, a w przyszłości być może nabrzeże Duńskie, które zamknie tę część kanału. W tym rejonie będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Te trzy nabrzeża od strony zachodniej zapewniają dostęp do terenów na Ostrowie Grabowskim, który będzie zagospodarowany w następnej kolejności. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie.

Prace inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r., co wiąże się z realizacją unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz z programu Łącząc Europę (CEF). Umowy dla najważniejszych inwestycji, bezpośrednio związanych z modernizacją i pogłębieniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia  z POIiŚ to 436 mln zł, a z CEF, dodatkowe 134 mln zł, co daję łączne wsparcie w wysokości 570 mln zł. Na początku marca br. Zarząd Portu ogłosił przetargi na roboty budowlane dla obu tych inwestycji. Termin składania ofert wyznaczono dla Kanału Dębickiego na 8 maja br. oraz na 15 maja br. dla Basenu Kaszubskiego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close