Podpisano umowę na studium wykonalności kolejowych inwestycji w Małopolsce
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego przygotowują kolejne etapy rozwoju transportu kolejowego w regionie. Dziś podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności, które pomoże określić najważniejsze inwestycje na liniach kolejowych w najbliższych latach. Dokument będzie gotowy w 2023 roku.
PLK modernizują najważniejsze linie kolejowe w stolicy Małopolski. Do końca 2021 roku, dzięki budowie dodatkowych torów, nowych przystanków, mostów i estakad zwiększą możliwości podróży i dostępność połączeń kolejowych w aglomeracji i regionie. Kolejne inwestycje, które zapewnią dalszy rozwój sieci i transportu kolejowego w Małopolsce planowane są wspólnie przez PLK i samorząd województwa małopolskiego. Ważnym etapem do określenia przyszłych działań jest „Wstępne Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce”. Dziś PLK podpisały umowę z konsorcjum: Infra oraz Instytutem Kolejnictwa na wykonanie opracowania. Wartość studium to ponad 1,8 mln zł netto, a 25 proc. kwoty przekaże województwo małopolskie.
Wykonawcy studium przeprowadzą dokładne badania ruchu kolejowego, a także symulację jego rozwoju. Przy współpracy z samorządowcami określone będą najważniejsze inwestycje kolejowe w regionie. Specjaliści sprawdzą możliwość i opłacalność m.in. budowy dodatkowych torów z Krakowa do Batowic, Wieliczki, Kozłowa i Krzeszowic. Opracowanie dotyczyć będzie również budowy dodatkowych torów pomiędzy Podłężem a Tarnowem oraz Nowym Targiem a Zakopanem. Przeanalizowane będą możliwości prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich po liniach obwodowych w Krakowie, obecnie wykorzystywanych przede wszystkim przez pociągi towarowe. Oceniona będzie możliwość budowy nowych linii kolejowych m.in. z Krakowa w kierunku Myślenic, Niepołomic i Olkusza, a także z Zastowa do Kazimierzy Wielkiej, oraz z Krakowa Lotnisko do Zabierzowa.