Branża logistyczna objęta Tarczą Antykryzysową
Rząd przedstawił projekt tak zwanej „Tarczy Antykryzysowej”, która ma wesprzeć firmy i pracowników narażonych na skutki recesji wywołanej przez restrykcje wprowadzone po wybuchu epidemii. Sprawdziliśmy z jakich form wsparcia może korzystać branża transportowa.
Głównym celem działań antykryzysowych ma być zapewnienie płynności finansowej i bezpieczeństwa pracowników. Program ten zawiera rozwiązania dla: pracowników, mikro, małych, średnich i dużych firm. Dzięki niemu każdy przedsiębiorca będzie mógł np. przesunąć w czasie opłatę składek czy podatków bez dodatkowych opłat prolongacyjnych.
Na tarczę antykryzysową składa się pięć filarów: bezpieczeństwo pracowników – o wartości 30 mld zł; finansowanie przedsiębiorstw – 74,2 mld zł; ochrona zdrowia – 7,5 mld zł; wzmocnienie systemu finansowego – 70,3 mld zł; program inwestycji publicznych – 30 mld zł.
Jak dotąd kryzys najmocniej dotknął przedsiębiorstwa działające w branży turystycznej, gastronomicznej oraz zajmujące się przewozem osób. Sektor przewozów towarów w mniejszym stopniu odczuwa skutki recesji, ale również tutaj już widoczne jest zmniejszenie skali przewozów. Największe komplikacje pojawiły się w sektorze lotniczych przewozów towarowych. Z tego powodu operatorzy logistyczni zdecydowali się na uruchomienie dodatkowych połączeń cargo lotniczych. W związku z czasowym wstrzymaniem pracy fabryk w Chinach pojawiają się problemy z dostawami komponentów dla firm europejskich, co z kolei grozi ryzykiem pojawienia się zatorów płatniczych. Dlatego konieczne są działania osłonowe.
Wśród zapowiedzianych działań są też propozycje dla branży transportowej. Firmy transportowe dostaną wsparcie ARP na refinansowanie umów leasingowych. Państwo dołoży się do pensji pracowników firm w postoju. Firmom w postoju państwo pokryje blisko połowę wynagrodzeń i składki ZUS.
Jak zapowiada Ministerstwo Rozwoju, firmy w problemach finansowych będzie miały możliwość refinansowania obecnych umów leasingowych wraz z wakacjami kredytowymi, polegającymi na odsunięciu czasowym płatności rat leasingowych. Rozliczenie całej tegorocznej straty będzie możliwe w przyszłym roku – branże szczególnie dotknięte kryzysem makroekonomicznym (np. transport, turystyka), w sytuacji spadku przychodów firmy o 50% w 2020 r. – w stosunku do 2019 r. – zyskają prawo obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł
Rząd zapowiada także ochronę konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk, przesunięcie płatności za media, wyłączenie okresu oczekiwania na granicy z czasu pracy kierowców samochodów ciężarowych.
Branża transportowa będzie mogła także skorzystać z takich form wsparcia jak: wakacje kredytowe, wakacje od obowiązków administracyjnych, dofinansowanie zatrudnienia przez państwo, finansowanie postojowego, prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców i możliwość odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat i odsetek.