Słowacki terminal wznowił przeładunki kontenerów na szlaku Chiny – Europa
Państwowy przewoźnik towarowy na Słowacji ZSSK Cargo oraz jego spółka zależna Bulk Transhipment Slovakia obsłużyły pierwszy intermodalny pociąg na terminalu przeładunkowym Dobrá, po tym jak z dzierżawy tego obiektu zrezygnowała rosyjska spółka TransContainer.

Terminal Dobrá zlokalizowany obok ukraińsko – słowackiego przejścia granicznego Czop-Čierna nad Tisou wybudowany został w 2002 roku w celu obsługi transportu towarów między krajami Wspólnoty Niepodległych Państw a Słowacją i krajami południowej Europy. Jest to suchy port, który umożliwia przeładunek kontenerów z wagonów o rozstawie osi 1520 na wagony normalnotorowe.
W grudniu 2008 teren o powierzchni 18 ha został wydzierżawiony na 15 lat firmie TransContainer, wówczas należącej do Kolei Rosyjskich. Sytuacja tego terminalu pogorszyła się po wybuchu konfliktu między Rosją a Ukrainą, kiedy pociągi intermodalne zostały skierowane na trasy omijające terytorium ukraińskie. Spowodowało to znacznie zmniejszenie wolumenu przeładunków w terminalu Dobrá.
Pod koniec 2019 r. TransContainer został sprzedany grupie Delo. Następnie spółka ta postanowiła wycofać się z swoich działań na Słowacji i zrezygnowała z dzierżawy terminalu. W efekcie zarządzanie obiektem przekazane zostało spółce Bulk Transhipment Slovakia. Słowacy planują dalej rozwijać działalność terminalu Dobrá. W połowie lutego przeładowano tam kontenery transportowane między terminalem Dunajska Streda położonym nieopodal Bratysławy a Xi’an.
Słowacy przekonują też, że wznowienie pracy przeładunkowej w Dobrá pozwoli zmniejszyć problem kongestii, który pojawia się na kolejowych przejściach granicznych na wschodniej granicy Polski. Podobny efekt przyniesie także uruchomienie bezpośrednich połączeń intermodalnych między Chinami a Euroterminalem Sławków, co nastąpiło na początku stycznia. Terminal Dobrá w obsługuje miedzy innymi pociągi kursujące między Koreą Południową a Wrocławiem.
Słowacja liczy na to, że stanie się kolejnym istotnym krajem na Nowym Jedwabnym Szlaku. Koleje Rosyjskie ogłosiły pod koniec 2019 roku zainteresowanie wybudowaniem szerokotorowej linii z granicy ukraińsko – słowackiej do Koszyc, gdzie mógłby powstać nowy terminal o znaczeniu podobnym jak Euroterminal Sławków.
Terminal Dobrá może w ciągu 24 godzin przeładować 526 TEU, a plac przeładunkowy mieści 1630 TEU.