Partnerzy portalu

Słowacki terminal wznowił przeładunki kontenerów na szlaku Chiny – Europa

Państwowy przewoźnik towarowy na Słowacji ZSSK Cargo oraz jego spółka zależna Bulk Transhipment Slovakia obsłużyły pierwszy intermodalny pociąg na terminalu przeładunkowym Dobrá, po tym jak z dzierżawy tego obiektu zrezygnowała rosyjska spółka TransContainer.

fot. BTS

Terminal Dobrá zlokalizowany obok ukraińsko – słowackiego przejścia granicznego Czop-Čierna nad Tisou wybudowany został w 2002 roku w celu obsługi transportu towarów między krajami Wspólnoty Niepodległych Państw a Słowacją i krajami południowej Europy. Jest to suchy port, który umożliwia przeładunek kontenerów z wagonów o rozstawie osi 1520 na wagony normalnotorowe.

W grudniu 2008 teren o powierzchni 18 ha został wydzierżawiony na 15 lat firmie TransContainer, wówczas należącej do Kolei Rosyjskich. Sytuacja tego terminalu pogorszyła się po wybuchu konfliktu między Rosją a Ukrainą, kiedy pociągi intermodalne zostały skierowane na trasy omijające terytorium ukraińskie. Spowodowało to znacznie zmniejszenie wolumenu przeładunków w terminalu Dobrá.

Pod koniec 2019 r. TransContainer został sprzedany grupie Delo. Następnie spółka ta postanowiła wycofać się z swoich działań na Słowacji i zrezygnowała z dzierżawy terminalu. W efekcie zarządzanie obiektem przekazane zostało spółce Bulk Transhipment Slovakia. Słowacy planują dalej rozwijać działalność terminalu Dobrá. W połowie lutego przeładowano tam kontenery transportowane między terminalem Dunajska Streda położonym nieopodal Bratysławy a Xi’an. 

Słowacy przekonują też, że wznowienie pracy przeładunkowej w Dobrá pozwoli zmniejszyć problem kongestii, który pojawia się na kolejowych przejściach granicznych na wschodniej granicy Polski. Podobny efekt przyniesie także uruchomienie bezpośrednich połączeń intermodalnych między Chinami a Euroterminalem Sławków, co nastąpiło na początku stycznia. Terminal Dobrá w obsługuje miedzy innymi pociągi kursujące między Koreą Południową a Wrocławiem. 

Słowacja liczy na to, że stanie się kolejnym istotnym krajem na Nowym Jedwabnym Szlaku. Koleje Rosyjskie ogłosiły pod koniec 2019 roku zainteresowanie wybudowaniem szerokotorowej linii z granicy ukraińsko – słowackiej do Koszyc, gdzie mógłby powstać nowy terminal o znaczeniu podobnym jak Euroterminal Sławków.

Terminal Dobrá może w ciągu 24 godzin przeładować 526 TEU, a plac przeładunkowy mieści 1630 TEU.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close