Lotos Kolej zamawia lokomotywę wielosystemową
Lotos Kolej ogłosił przetarg na dostawę wielosystemowej lokomotywy elektrycznej, która będzie wykorzystywana do przewozów intermodalnych.
Lotos Kolej szuka dostawcy jednej nowej lokomotywy elektrycznej wielosystemowej w układzie osi Bo’Bo’ (czteroosiowej), wyposażonej w systemy zasilania: 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16⅔ Hz AC, 3 kV DC. O wyborze dostawcy będą decydować kryteria ceny oraz kosztów przeglądów.
Zamówienie dofinansowane jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 Działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.
To kolejne zamówienie realizowane przez Lotos Kolej w ramach projektu unijnego. W grudniu 2018 r. przewoźnik podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu, który obejmuje dostawę lokomotyw i wagonów podkontenerowych. Łączna wartość projektu wynosi ponad 192 mln zł, a dofinansowanie z POIiŚ 74,3 mln zł.
Jak dotąd Lotosowi Kolej udało się wyłonić dostawców: lokomotywy jednosystemowej, którą wyprodukuje Newag (będzie to Griffin) oraz 288 sztuk przegubowych wagonów o łącznej długości ładunkowej wynoszącej 80′, które dostawczy Kolowag oraz 34 wagonów wagonów platform o długości powierzchni ładunkowej wynoszącej 40′, które dostarczy firma Tatravagonka.
— Celem projektu jest zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach ładunków. W konsekwencji, poprzez częściowe zastąpienie transportem kolejowym transportu drogowego ładunków intermodalnych, projekt przyczyni się do ograniczenia negatywnych skutków transportu drogowego (m.in. do ograniczenia emisji zanieczyszczeń, w tym na obszarach zurbanizowanych, zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników ruchu, poprawy jakości infrastruktury drogowej) — napisano w komunikacie.