Innowacyjne rozwiązania redukują hałas na terminalach
Operatorzy terminali intermodalnych dużą uwagę zwracają na ograniczenie hałasu generowanego przez urządzenia przeładunkowe. Oprócz poprawy warunków pracy ważny jest też aspekt wpływu na otoczenie portów.
Praca terminali intermodalnych jeszcze do niedawna wiązała się z ryzykiem hałasu generowanego w trakcie przeładunku kontenerów. Stosunkowo łatwo jest zabezpieczyć pracowników przed negatywnym wpływem hałasu dzięki ochronnikom słuchu czy rękawiczkom antywibracyjnym. Jednak praca przeładunkowa odbywa się na wolnym powietrzu, a wiele terminali zlokalizowanych jest w pobliżu terenów zamieszkałych, dlatego istotnym działaniem okazało się ograniczenie hałasu generowanego w trakcie pracy. Dzięki temu terminale mogą działać przez całą dobę, a warunki BHP w miejscu pracy uległy poprawie.
Pierwszym rozwiązaniem jakie wdrożono było wprowadzenie nowoczesnych cichych silników w urządzeniach terminalowych. Dużym wyzwaniem natomiast było ograniczenie hałasu generowanego w trakcje kładzenia chwytni na kontenerze. Z tym problemem poradziła sobie firma Hyster, która opracowała innowacyjny system wykorzystujący kontrolę prędkości ruchów chwytni, który przynosi operatorom dodatkową korzyść w postaci mniejszej liczby uszkodzeń.
— Jednym ze sposobów na redukcję poziomu hałasu w wózkach do przeładunku kontenerów Hyster RS46 jest system spowalniający ruch chwytni przed kontenerem. Układ nie tylko redukuję hałas powstały podczas kontaktu stalowej chwytni ze stalowym kontenerem, ale również pozytywnie wpływa na ograniczenie ilości uszkodzonych kontenerów — komentuje Michał Łątka, specjalista ds. produktu Hyster
W reachstackerach zastosowano specjalny układ optyczny zamontowany pod chwytnią, który monitoruje odległość pomiędzy osprzętem a kontenerem. — W momencie „lądowania” ogranicza prędkość opuszczania chwytni. System działa niezależnie od położenia joysticka sterującego ruchami roboczymi. Poza redukcją hałasu, system wydłuża żywotność samej chwytni oraz innych podzespołów maszyny, które w mniejszym stopni narażone są na impulsowe obciążenia — wyjaśnia Michał Łątka.
Kontrola prędkości odkładania podnośnika kontenerowego jest ponadto wspomagana przez dodatkowe okładziny w punktach stycznych kontenera.