Partnerzy portalu

Bliżej ukończenia S5 w woj. kujawsko-pomorskim

Tagi: GDDKiA, S5,

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podpisał 6 marca 2020 r. dwa aneksy do programów inwestycyjnych dla odcinków drogi ekspresowej S5 Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) oraz Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo), zwiększające finansowanie tych zadań o 286 mln zł. Dzięki temu będzie możliwe kontynuowanie postępowań przetargowych dla obu zadań i wyłonienie wykonawców, którzy dokończą te inwestycje. Oferty otwarte w grudniu 2019 r. były wyższe od kwoty, którą zamierzała przeznaczyć na ten cel GDDKiA.

fot. GDDKiA

– Budowa dróg jest procesem długotrwałym i skomplikowanym. Czasem zdarzają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują utrudnienia w terminowym ukończeniu inwestycji. Tak było w przypadku odcinków realizowanych w ciągu drogi ekspresowej S5, gdzie mieliśmy do czynienia z nierzetelnymi wykonawcami, z którymi GDDKiA była zmuszona rozwiązać umowę. Niezwłocznie przystąpiliśmy do wyłonienia nowych wykonawców, którzy wybudują tę tak bardzo potrzebną trasę  – powiedział wiceminister Rafał Weber. 

W czerwcu 2019 roku, po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z umową realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5, GDDKiA odstąpiła od umów z wykonawcą, firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca nie wywiązywał się z ustaleń kontraktowych dotyczących realizacji robót zgodnie z określonym harmonogramem oraz nie regulował płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. 

W sierpniu 2019 r. ogłoszono nowe przetargi na trzy zadania. W marcu 2020 r. planowane jest podpisanie umowy na dokończenie budowy odcinka S5 Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Szubin Północ. Dwa kolejne odcinki Nowe Marzy – Świecie i Świecie – Bydgoszcz Północ, dla których zwiększono finansowanie, są w trakcie przetargu.

W ramach odcinka S5 Nowe Marzy – Świecie Południe o długości 23,3 km powstaną węzły: Nowe Marzy, Sartowice, Świecie Północ, Świecie Zachód, Świecie Południe oraz MOP Święte.

Odcinek Świecie Południe – Bydgoszcz Północ będzie miał 22,4 km długości. Zadanie to obejmuje budowę węzłów Gruczno, Pruszcz i Koronowo oraz dwóch MOP-ów: Gruczno Wschód i Gruczno Zachód. 

Obecnie na terenie województwa kujawsko-pomorskiego w realizacji jest pięć odcinków S5 o długości 88,2 km i wartości 3 mld zł.  Ukończenie odcinków Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Szubin Północ, Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) i Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) jest planowane w 2022 r., natomiast odcinki S5 Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) – Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) oraz Szubin Północ – Żnin Północ (Jaroszewo) powinny zostać oddane do ruchu jeszcze w tym roku.

Droga ekspresowa S5 połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych arterii komunikacyjnych o dużym znaczeniu dla gospodarki kraju i rozwoju portów Trójmiasta. Droga ekspresowa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie miała prawie 130 km długości i będzie przebiegała od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do granicy z województwem wielkopolskim. Odcinek ten jest istotną częścią sieci transportowej TEN-T i zapewni powiązanie aglomeracji bydgosko-toruńskiej z autostradami A1 i A2.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close