Partnerzy portalu

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym skierowana do konsultacji

Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych został skierowany projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zakłada on szereg zmian mających na celu ułatwienia w procesie szkolenia i uzyskiwania kwalifikacji wstępnej oraz zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

fot. Alf van Beem Wikimedia Commons

Celem projektu jest wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/645 z 18 kwietnia 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz dyrektywę 2006/126/WE w sprawie praw jazdy.

Uzupełnienie programu kursów kwalifikacyjnych i szkoleń okresowych

Podczas kursów kwalifikacyjnych i szkoleń okresowych program zostanie uzupełniony o dodatkowe zagadnienia w zakresie m.in. urządzeń elektronicznych i mechanicznych, takich jak: elektroniczny program stabilizacji (ESP), zaawansowane systemy hamowania awaryjnego (AEBS), układ przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), systemy kontroli trakcji (TCS) i systemy monitoringu w pojeździe (IVMS) oraz inne zatwierdzone do użytku urządzenia wspomagania kierowcy lub układy automatyki.

Szczególny nacisk podczas kursów kwalifikacyjnych i szkoleń okresowych będzie kładziony na znaczenie takich elementów jak: przewidywanie zachowania uczestników w ruchu drogowym, zachowanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów i wykorzystanie dynamiki pojazdu, stała prędkość, płynna jazda i odpowiednie ciśnienie w oponach. 

Szkolenia obejmą także znajomość inteligentnych systemów transportu, które poprawiają efektywność prowadzenia pojazdu oraz umożliwiają lepsze planowanie trasy, umiejętności przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu drogowym oraz dostosowania się do nich.

Dostosowanie programu szkoleń okresowych do potrzeb kierowców

W celu dostosowania programu szkoleń okresowych do potrzeb kierowców oraz firm ich zatrudniających będzie możliwe uzgodnienie pomiędzy ośrodkiem szkolenia i osobą szkoloną przeprowadzenia takich modułów zajęć, które będą jej najbardziej potrzebne podczas wykonywania zawodu. 

Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd)

Podczas szkolenia będzie przykładana większa waga do kwestii związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Każde szkolenie okresowe będzie obowiązkowo obejmować zajęcia z brd.

E-learning

Nowelizacja wprowadza możliwość prowadzenia szkoleń w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu. Ośrodek szkolenia będzie mógł prowadzić część szkoleń w tej formie, po spełnieniu określonych wymagań i za zgodą wojewody. 

Karta kwalifikacji kierowcy jako nowy dokument

Nowe przepisy wprowadzą możliwość wydawania karty kwalifikacji kierowcy jako nowego dokumentu potwierdzającego ukończenie kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego dla osoby, której nie można wydać prawa jazdy z kodem 95.

Kategoria B dla ekologicznych pojazdów powyżej 3,5 t

Propozycja zmian zakłada umożliwienie osobie posiadającej prawo jazdy kategorii B kierowanie pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dmc wynika z zastosowania paliw alternatywnych.

Profil kandydata na kierowcę dla przystępujących do kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego

Projekt przewiduje także zmiany w przepisach ustawy o transporcie drogowym w zakresie warunków i sposobu szkolenia osób zamierzających lub wykonujących przewóz drogowy na stanowisku kierowcy. Mają one na celu podniesienie efektywności szkoleń, uproszczenie i zwiększenie transparentności zasad przeprowadzania testu kwalifikacyjnego oraz wprowadzenia ułatwień w wykonywaniu przewozu drogowego dla niektórych kierowców.

Planowane jest wprowadzenie profilu kandydata na kierowcę dla osoby zamierzającej przystąpić do kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego, ustandaryzowanie dokumentów stosowanych na szkoleniach, przeniesienie miejsca przeprowadzenia testu kwalifikacyjnego do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego (obecnie test jest przeprowadzany przez komisję powołaną przez wojewodę w ośrodku szkolenia),  zwolnienie z konieczności posiadania badań lekarskich i psychologicznych stwierdzających brak przeciwwskazań do pracy na stanowisku kierowcy przez takich kierowców, który są zwolnieni spod stosowania dyrektywy 2003/59/WE, ale muszą posiadać takie badania np. przy przewozie osób lub rzeczy samochodem ciężarowym wykorzystywanym do użytku osobistego.

Uproszczenie obiegu dokumentów

Dodatkowo projekt ma na celu podniesienie skuteczności nadzoru nad ośrodkami szkolenia, tj. podmiotami prowadzącymi szkolenia dla osób zamierzających lub wykonujących przewóz drogowy na stanowisku kierowcy oraz dostosowanie obiegu dokumentów i danych do potrzeb wynikających z projektowanych zmian.

Oświadczenia o przeprowadzonych szkoleniach będą składane przez kierownika ośrodka szkolenia pod groźbą odpowiedzialności karnej.  Ponadto przedsiębiorcy prowadzący ośrodki szkolenia będą przekazywali wojewodom dodatkowe informacje dotyczące przeprowadzonych kursów kwalifikacyjnych.

Opracowana w Ministerstwie Infrastruktury nowelizacja przepisów obejmuje ponadto doprecyzowanie i rozszerzenie zakresu wyjątków spod stosowania dyrektywy 2003/59/WE.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close