Sukces operatora logistycznego zależy od łączenia różnych kompetencji
Transport intermodalny działa na styku różnych gałęzi logistyki podlegającym różnym przepisom i wymagających zróżnicowanych umiejętności. By pełnić rolę operatora logistycznego firmy muszą nabyć wielu nowych kompetencji — wynika z debaty podczas Forum Intermodalnego, która odbyła się w Wiśle.
Rosnący wolumen przeładunków powoduje większą liczbę zadań dla administracji skarbowej. Równocześnie sprawność procedur celnych i kontrolnych jest jednym z czynników branych pod uwagę przez operatorów logistycznych przy wyborze portu, którym dokonują odpraw.
— Z roku na rok zwiększa się ilość zgłoszeń i towarów, które trzeba obsłużyć. Z roku na rok rośnie liczba towarów przeładowywanych w portach. Nie możemy odstąpić od przeprowadzania kontroli, ale staramy się robić je w oparciu o analizę ryzyka by przeprowadzać jak najmniej niepotrzebnych kontroli. Współpracujemy z innymi służbami i organizacjami zagranicznymi. Staramy się korzystać z nowych urządzeń takich jak skanery. Nie planów by zwiększyć liczby funkcjonariuszy. Przez pewien czas nie było naboru, a obecnie sporo funkcjonariuszy korzysta z możliwości wcześniejszej emerytury — powiedział Andrzej Sąszor z Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego.
Poprawa relacji z służbami celno-skarbowymi jest istotna dla firm organizujących łańcuchy logistyczne, w tym także dla sektora detalicznego.
— Współpraca z polskimi służbami bardzo się poprawiła w ostatnich latach. Ważnym czynnikiem jest jednak konkurencyjność stawek w stosunku do transportu drogowego. Dzisiaj te stawki są na zbliżonym poziomie do transportu drogowego Jeśli chcemy zgodnie z Białą Księgą przenieść ładunki na ekologiczny transport to konieczne są działania na poprawę konkurencyjności transportu — powiedziała Mira Roszkiewicz, kierownik ds. logistyki w Castorama Polska.
Przewoźnicy kolejowi stopniowo oferują coraz szerszy zakres usług logistycznych i zmieniają się w operatorów logistycznych. Przykładem jest DB Cargo Polska, które w ciągu ostatnich lat zmieniło zakres działalności. — Grupa DB Cargo jest dzisiaj operatorem logistycznym. Dzięki temu, że jesteśmy częścią sieci połączeń dywizji kolejowej DB możemy operować na całej tej siatce. Aby jednak oferować usługi logistyczne musieliśmy nauczyć się pokonywać wszystkie granice państwowe. Dzisiaj możemy na przykład zaoferować serwis na styku kolei szerokotorowej. Operator Logistyczny powinien mieć zasoby aby zaoferować wszystkie usługi w ramach przewozu i zorganizować cały łańcuch logistyczny. My w ramach grupy takie zasoby mamy. Jesteśmy obecni na korytarzach transportowych TEN-T — powiedział Paweł Pucek, członek zarządu DB Cargo Polska ds. sprzedaży.
Operator logistyczny z punktu widzenia prawa pełni funkcję spedytora i podlega innym przepisom niż przewoźnik. — Czasem następuje mieszanie funkcji spedytora i przewoźnika, bo klienci mają przekonanie, że operator intermodalny jest przewoźnikiem. W kontekście prawnym rola operatora intermodalnego sprowadza się do czynności spedytora. Odpowiedzialność operatora może być jednolita lub sieciowa. Przy odpowiedzialności jednolitej operator przejmuje odpowiedzialność na podstawie przepisów dla wybranej gałęzi. Operator może tez narzucić własne zasady odpowiedzialności za ewentualne szkody. Odpowiedzialność sieciowa określa ze tam gdzie powstaje szkoda tam przejmujemy odpowiedzialność taką jaka jest w danym miejscu na łańcuchu logistycznym — powiedziała Joanna Taraszewska-Chmiel, radca prawny Loconi.