Intermodal dużą szansą dla polskiej kolei i portów
Polska dzięki swojej lokalizacji ma duży potencjał by stać się logistycznym hubem środkowej Europy. By jednak wykorzystać te szanse trzeba zbudować odpowiednią infrastrukturę liniową i punktową — uważają uczestnicy konferencji Systemy Kolejowe i Forum Intermodalne.
W 2018 przewozy intermodalne stanowiły 6,8% rynku przewozów kolejowych w Polsce, podczas gdy we Włoszech i w Hiszpanii ponad 40% W Polsce jednak ogólny wolumen ładunków przewożonych koleją jest wyższy niż w krajach południowej Europy, dlatego liczba przewiezionych kontenerów też jest u nas wyższa. Jednak od 2005 r. kolej ma coraz mniejszy udział w transporcie towarów i trzeba podjąć działania by odwrócić ten trend. Jednym z priorytetów powinien być intermodal.
— W ostatnich latach rośnie średnia odległość przewozu ładunków transportem samochodowym, a spada kolejowym. Jest to niezgodne z założeniami Białej Księgi Transportu, która zakłada że na dłuższych odległościach powinien dominować transport kolejowy. Pozytywne jest to, że rosną przewozy intermodalne w 2019 szacujemy że przewieziono koleją w Polsce 2,15 mln TEU. Grupa PKP zawiera porozumienia z innymi kolejami, których celem jest rozwój przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku i innych kierunkach. Przykładem jest porozumienie terminali intermodalnych, do którego przystąpiły porty i centra logistyczne — powiedział Henryk Zielaskiewicz, dyrektor biura logistyki PKP SA>
Dużą dynamikę ma wzrost przeładunków w portach BCT i DCT Obecnie 21% kontenerów jest z tych terminali wywożonych koleją a podejmowane są działania by odsetek ten wzrósł. — W 2030 ponad 31% jednostek ma być z portów wywożone koleją. Idą za tym inwestycje, takie jak nowy front załadunkowy kolejowy w DCT. Trzeba także zbudować odpowiednie zaplecze terminalowe wewnątrz lądu. Terminale muszą pracować w systemie sieciowym, który umożliwi równomierny rozkład kierunków transportu — powiedział Henryk Zielaskiewicz.
Konteneryzacja była rzeczą która najbardziej zrewolucjonizowała światowy handel. — Wprowadzenie kontenerów umożliwiło dostęp do światowego handlu, krajom, które wcześniej nie były producentami. Transport intermodalny obniżył koszty i dał możliwość oferowania usługi „Just in time”. Ostatnio maleje eksport towarów a rośnie eksport usług. Handel zaczyna się koncentrować w regionach, na przykład w Europie ponad 60% transportu stanowią relacje wewnątrzeuropejskie — powiedział Radosław Pacewicz, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Polskie porty bałtyckie rozwijają swoje możliwości przeładunków kontenerów jednak w skali Europy to Hamburg jest europejskim hub którego 50% przeładunków stanowią kierunki międzynarodowe. — W Gdańsku tylko 1% przeładunków dotyczy kierunków miedzynarodowych. Wynika to z gorszej dostępności tego portu Na przykład z Hamburga do Pragi pociąg jedzie 15 godzin z Gdańska do Pragi 26 godzin. W takiej sytuacji polski port nie jest w stanie konkurować. Musimy więc zmodernizować infrastrukturę by zwiększyć konkurencyjność naszych portów — dodał Pacewicz.
We Wiśle odbywa się X edycja konferencji Systemy Kolejowe, której w tym roku towarzyszy Forum Intermodalne. Współorganizatorem wydarzenia jest redakcja IntermodalNews.pl.