Partnerzy portalu

Intermodal dużą szansą dla polskiej kolei i portów

Polska dzięki swojej lokalizacji ma duży potencjał by stać się logistycznym hubem środkowej Europy. By jednak wykorzystać te szanse trzeba zbudować odpowiednią infrastrukturę liniową i punktową — uważają uczestnicy konferencji Systemy Kolejowe i Forum Intermodalne. 

fot. IntermodalNews.pl

W 2018 przewozy intermodalne stanowiły 6,8% rynku przewozów kolejowych w Polsce, podczas gdy we Włoszech i w Hiszpanii ponad 40% W Polsce jednak ogólny wolumen ładunków przewożonych koleją jest wyższy niż w krajach południowej Europy, dlatego liczba przewiezionych kontenerów też jest u nas wyższa. Jednak od 2005 r. kolej ma coraz mniejszy udział w transporcie towarów i trzeba podjąć działania by odwrócić ten trend. Jednym z priorytetów powinien być intermodal. 

— W ostatnich latach rośnie średnia odległość przewozu ładunków transportem samochodowym, a spada kolejowym. Jest to niezgodne z założeniami Białej Księgi Transportu, która zakłada że na dłuższych odległościach powinien dominować transport kolejowy. Pozytywne jest to, że rosną przewozy intermodalne w 2019 szacujemy że przewieziono koleją w Polsce 2,15 mln TEU. Grupa PKP zawiera porozumienia z innymi kolejami, których celem jest rozwój przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku i innych kierunkach. Przykładem jest porozumienie terminali intermodalnych, do którego przystąpiły porty i centra logistyczne — powiedział Henryk Zielaskiewicz, dyrektor biura logistyki PKP SA>

Dużą dynamikę ma wzrost przeładunków w portach BCT i DCT Obecnie 21% kontenerów jest z tych terminali wywożonych koleją a podejmowane są działania by odsetek ten wzrósł. — W 2030 ponad 31% jednostek ma być z portów wywożone koleją. Idą za tym inwestycje, takie jak nowy front załadunkowy kolejowy w DCT. Trzeba także zbudować odpowiednie zaplecze terminalowe wewnątrz lądu. Terminale muszą pracować w systemie sieciowym, który umożliwi równomierny rozkład kierunków transportu — powiedział Henryk Zielaskiewicz.

Konteneryzacja była rzeczą która najbardziej zrewolucjonizowała światowy handel. — Wprowadzenie kontenerów umożliwiło dostęp do światowego handlu, krajom, które wcześniej nie były producentami. Transport intermodalny obniżył koszty i dał możliwość oferowania usługi „Just in time”. Ostatnio maleje eksport towarów a rośnie eksport usług. Handel zaczyna się koncentrować w regionach, na przykład w Europie ponad 60% transportu stanowią relacje wewnątrzeuropejskie — powiedział Radosław Pacewicz, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Polskie porty bałtyckie rozwijają swoje możliwości przeładunków kontenerów jednak w skali Europy to Hamburg jest europejskim hub którego 50% przeładunków stanowią kierunki międzynarodowe. — W Gdańsku tylko 1% przeładunków dotyczy kierunków miedzynarodowych. Wynika to z gorszej dostępności tego portu Na przykład z Hamburga do Pragi pociąg jedzie 15 godzin z Gdańska do Pragi 26 godzin. W takiej sytuacji polski port nie jest w stanie konkurować. Musimy więc zmodernizować infrastrukturę by zwiększyć konkurencyjność naszych portów — dodał Pacewicz. 

We Wiśle odbywa się X edycja konferencji Systemy Kolejowe, której w tym roku towarzyszy Forum Intermodalne. Współorganizatorem wydarzenia jest redakcja IntermodalNews.pl.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close