Wydano decyzję środowiskową dla S10 Bydgoszcz – Toruń
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy podpisał decyzję środowiskową dla trasy S10 między Bydgoszczą a Toruniem. To przypieczętowanie wybranego przebiegu drogi.
24 lutego 2020 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji (tzw. decyzja środowiskowa) dla odcinka drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem. To bardzo ważna decyzja, która zatwierdza środowiskowo wybór wariantu, będący przedmiotem analiz w ramach prowadzonego przez GDDKiA Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego.
Dwujezdniowy ekspres z Bydgoszczy do Torunia
Droga ekspresowa S10 ma być drogą dwujezdniową o łącznej długości ok. 50 km. Będzie się zaczynać na węźle Bydgoszcz Południe i początkowo zostanie poprowadzona po śladzie drogi krajowej nr 10. W okolicy Solca Kujawskiego (Wypaleniska, Makowiska) odejdzie na południe, by następnie dojść do istniejącej S10 Obwodnicy Torunia (tu będzie dobudowana druga jezdnia z niezbędnymi korektami drogi istniejącej). Droga będzie się łączyła się na węźle Toruń Południe z autostradą A1. W ramach tego zadania przewiduje się także rozbudowę drogi krajowej nr 25 w rejonie miejscowości Brzoza (okolice węzła Bydgoszcz Południe).
Od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe kierowcy mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km. Dalszą część trasy, do węzła Toruń Południe, o długości nieco ponad 50 km, przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Przyszły wykonawca S10 pomiędzy węzłem Bydgoszcz Południe a Toruń Południe zbuduje nowy odcinek trasy o długości ok. 40 km i dobuduje drugą jezdnię na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wraz z rozbudową tego ostatniego węzła. Prywatny inwestor, po realizacji inwestycji, będzie otrzymywał wynagrodzenie za dostępność trasy dla użytkowników, a po okresie obowiązywania umowy droga stanie się własnością Skarbu Państwa.
Dla dalszego przebiegu S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowaliśmy studium korytarzowe, czyli pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech badanych korytarzy o szerokości ok. 5 km. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badamy również możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2.